Vården vill förstärka med studenter

Ett rött stetoskop i förgrunden, i bakgrunden en blå sjukhusmiljö med en suddig säng.

Foto: Jesper Mattsson/Örebro universitet

Region Örebro län söker nu vårdutbildade studenter för extraarbete. Sjukhus och vårdcentraler behöver förstärka personalstyrkan på grund av det nya coronaviruset.

Det är bland annat sjuksköterskestuderande med fullgjord termin 3 och läkarstuderande med fullgjord termin 5 som söks av Region Örebro län.

Även studenter som nu läser andra utbildningar, men tidigare har arbetat inom vården är intressanta för regionen. Det gäller till exempel om man har arbetat som undersköterska med inriktning på akutsjukvård.

Även andra yrken kan vara intressanta uppger regionen i sin platsannons.

För den som vill arbeta extra inom vården är det viktigt att tänka på hur inkomsterna från CSN påverkas.

Särskilda regler gäller för de studenter som avbryter sina studier för att arbeta i vården på grund av det nya coronaviruset. Hänsyn kommer att tas till de som gör det och inte klarar tillräckliga studieresultat, meddelar CSN.