Varsågod – här får du musik från lovande Örebrobandet Roseph

Filmen spelades in före coronapandemin hösten 2019.

Kör: Lisen Thersthol, Amanda Fridhagen, Jonna Edvardsson, Alva Lindström, Thomas Jansson och David Larsson.

Keyboard: Per-Emil Holmquist.

I och med coronapandemin har flertalet av sommarens konserter ställts in. För dig som ändå vill njuta av musik – ta en paus och njut av indiepopgruppens låt ”Passionfruit”.

När gruppen skapade livevideon till ”Passionfruit” ville de fyra bandmedlemmarna göra något större. Därför tog de in en kör på sex personer och en keyboardist.

– Målet var att göra ett fläskigt arrangemang. Kör och stämmor blir mäktiga och det blir ett extra lager i musiken, säger bandets trummis David Engquist.

Gruppen Roseph startade på Liljeholmens folkhögskola 2017 i samband med en musiktävling Livekarusellen, en musiktävling som arrangeras av Studiefrämjandet varje år. Bandet vann länsfinalen och gick vidare till Sverigefinalen i Karlstad. Sedan dess har bandet spelat tillsammans.

När det var dags att ta examen från Liljeholmens folkhögskola bestämde sig bandet att flytta till Örebro. Dels för att David Engquist hade kommit in på musikproduktionsprogrammet vid Örebro universitet, dels för att Josef Jansson O'Leary kommer från staden.

Roseph i svartvitt.

Indiepopbandet Roseph består av Gabriel Henricson (gitarr), Josef Jansson O'Leary (sång och gitarr), Erik Lyding (bas) och David Engquist (trummor).

Från det att coronapandemin bröt ut har bandet ställt in alla sina spelningar, men har fortsatt att repa tillsammans på behörigt avstånd. David Engquist har även hunnit med att starta en musikproduktionsstudio under våren.

– Nu tar jag examen och kommer att arbeta med musikproduktion samtidigt som vi fortsätter att arbeta med bandet.

Text: Anna Asplund