Anna Otterborn
Tjänstetitel: Forskningsassistent (doktorand) Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: anna.otterborn@oru.se
Telefon: 019 303929
Rum: B4124
Om Anna Otterborn
Jag är doktorand inom naturvetenskaperna och teknikens didaktik. Jag är också legitimerad förskollärare med lång erfarenhet. Min forskning handlar om hur lärare i förskolan hanterar och utformar en alltmer digitaliserad STEM undervisning med särskild tonvikt på naturvetenskap och programmering. I avhandlingens samtliga fyra delstudier är det lärarnas perspektiv som lyfts.
Jag ingår i forskarskolan FontD5. Jag tillhör dessutom forskargruppen ReCEL (Reasearch on Children, Education and Learning).
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Otterborn, A. , Schönborn, K. & Hultén, M. (2020). Investigating Preschool Educators’ Implementation of Computer Programming in Their Teaching Practice. Early Childhood Education Journal, 48 (3), 253-262.
- Otterborn, A. , Schönborn, K. & Hultén, M. (2019). Surveying preschool teachers’ use of digital tablets: general and technology education related findings. International journal of technology and design education, 29 (4), 717-737.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Otterborn, A. & Schönborn, K. (2022). Implementing Digital Tablet Activities in Swedish Preschool Education. I: P. John Williams; B. von Mengersen, Applications of Research in Technology Education (ss. 249-265). Singapore: Springer.
Konferensbidrag
- Otterborn, A. , Schönborn, K. & Hultén, M. (2017). Exploring the use of digital tablets in preschool technology and science education. I: PATT 34, 2017, Conference Program Technology & Engineering Education: Fostering the Creativity of Youth Around the Globe. Konferensbidrag vid PATT 34, Pupils' Attitudes Towards Technology, Philadelphia, PA, USA, July 10-14, 2017.
Licentiatavhandlingar, sammanläggningar
- Otterborn, A. (2020). Datorplattor i en förskolekontext: med fokus på teknikundervisning inklusive programmering. Lic.-avh. (Sammanläggning) Linköping: Linköping University Electronic Press.