AI påverkar inte tydligt antalet anställda visar ny studie

Porträtt på man

Magnus Lodefalk, forskare om AI och arbetsmarknaden. Foto: Jesper Mattsson

AI-stöd till små och medelstora företag leder till att fler AI-relaterade tjänster annonseras ut. Men antalet anställda påverkas inte tydligt, visar en ny studie.
– Det tyder på brist på kompetent arbetskraft eller på dålig matchning, säger Magnus Lodefalk, forskare i nationalekonomi vid Örebro universitet.

Studien undersöker om och hur AI påverkar jobben genom att analysera effekterna för små och medelstora företag som fått ett bidrag från Vinnova för att börja använda AI.

Företag som får AI-bidrag annonserar ut fler tjänster under följande år, särskilt inom kvalificerade tjänstemannayrken – och jobb som efterfrågar AI-kompetens. Men studien visar alltså ingen statistiskt säkerställd effekt på det totala antalet anställda.

 – Vi ser också att AI-stöd kopplas till efterfrågan på högre kompetens, men inte till uppsägningar, säger Magnus Lodefalk.

AI-bidrag ökar antalet utannonserade tjänster inom kvalificerade yrken, medan antalet utannonserade tjänster inom andra yrken inte minskar.

– Det kan tyda på att företagen vill bygga upp AI-relaterad kompetens, snarare än att använda AI för att skära ned andra jobb, säger Magnus Lodefalk.

En tredje slutsats från studien är att det finns möjliga flaskhalsar i form av brist på kompetens och dålig matchning.

Det faktum att antalet utannonserade tjänster ökar medan antalet anställda inte förändras pekar mot på att det är svårt att få tag på AI- kompetens.

– Vårt resultat tyder på att en effektiv AI-politik borde kombinera teknologiskt stöd med investeringar i kompetens och en förbättrad matchning på arbetsmarknaden, säger Magnus Lodefalk.