Bioscience 2023

fr v Maria Eriksson, Business Development Manager och Event Managing Director vid Life Science Sweden samt Karin H Franzén, Cardiovascular Research Centre, Örebro Universitet.

Bioscience Research & Diagnostics är ett årligt evenemang som arrangeras av Life Science Sweden. Den 8 november 2023 arrangerades det 11:e internationella partneringeventet Bioscience 2023 på Life City i Stockholm. Cirka 250 forskare från akademi, industri och investerare deltog i evenemanget och lyssnade på seminarier ledda av nyckelforskare inom området och besökte utställningar från laboratorieteknikindustrin.

Docent Karin H Franzén och professor Magnus Grenegård vid Cardiovascular Research Centre (CVRC) från Örebro universitet deltog vid mötet. Karin H Franzén fick tillfälle att hålla ett seminarium med titeln "Inflammation – ett framtida mål mot hjärt- och kärlsjukdomar?" och presenterade resultat från pågående forskningsprojekt om drug discovery med fokus på IL-1β forskning.

Karin Franzen presents

- Bioscience 2023 är ett utmärkt tillfälle för oss att nå ut med vår forskning och ger en möjlighet att interagera med nya potentiella akademiska och industriella partners, säger Karin H Franzén. Det är också ett bra tillfälle att rekrytera framtida post doc-kandidater.

Professor Magnus Grenegård, ansvarig för CVRC vid Örebro universitet och expert på hemostas och trombos håller med.

- Det är alltid viktigt med nya samarbeten och vi har en utmärkt möjlighet att söka samarbeten inom ramen för KK-stiftelsen och andra forskningsstiftelser.

Nätverk inom naturvetenskap är nödvändigt och evenemangen underlättar för akademiska och industriella forskare att träffas. Professor Johan Rockberg från Kungliga Tekniska Högskolan modererade evenemanget som behandlade ämnen som hjärt- och kärlsjukdomar, multipel skleros och biotekniska tillämpningar. Maria Eriksson, MSc, är Business Development Manager och Event Managing Director på Life Science Sweden grundade evenemanget för 11 år sedan och är huvudansvarig för evenemanget och har redan börjat planera för Bioscience 2024.

- Syftet med Bioscience-evenemanget är att visa vikten av de senaste tekniska framstegen och hur de underlättar snabbare och mer tillförlitliga resultat inom forskning och diagnostik, som i slutändan förbättrar patientens behov. På Bioscience 2024 ser vi fram emot att lyssna på professor Magnus Grenegård och kardiovaskulär forskning och nya industriella samarbeten vid Örebro universitet. Vi är stolta över att Bioscience alltid bevakas av media, säger Maria Eriksson.

Karin Franzéns och Magnus Grenegårds forskningsprojekt finansieras av KK-stiftelsens utlysning Synergi-21 om inflammation vid hjärt- och kärlsjukdomar och bröstcancer.

Bioscience 2023 program

Ny forskning om inflammation i samband med hjärt- och kärlsjukdom eller bröstcancer