This page in English

Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Utvecklar artificiell intelligens genom att studera människor

Mehul Bhatt

- Forskning i artificiell intelligens imiterar människors förmåga att dra slutsatser, säger Mehul Bhatt, som är ny professor inom datavetenskap vid Örebro universitet, finansierad av KK-stiftelsen och Enfo AB. Han vill underlätta mötet mellan människa och teknik.

- Vi har gjort en fantastisk rekrytering med medel från KKS och det är en bekräftelse på att Örebro universitet och AASS attraherar ledande forskare från hela världen, säger Amy Loutfi, professor vid AASS, Örebro universitet.

I år fick Örebro universitet full pott med sina ansökningar för strategiska rekryteringar från KK-stiftelsen.

– Min forskning handlar om att förstå hur människor uppfattar sin omgivning. Vi kallar det spatial kognition och använder den kunskapen för att utveckla artificiell intelligens och bättre teknik.

Forskarna undersöker till exempel hur människor rör blicken i olika situationer. Informationen kan sedan användas för att utveckla autonoma system som kan tolka och anpassa sig till människor.

Det finns en stor efterfrågan på forskning om detta. Filmproducenter vill veta var på bioduken publiken fäster blicken för att kunna arbeta mer effektivt med effekter. Arkitekter vill undvika att människor går vilse i stora byggnader. Bilindustrin vill förstå hur självkörande bilar kan fungera i trafiken.

Arkitekter och forskare tillsammans

– Människor, som går och cyklar, söker ögonkontakt med bilförare för att få bekräftelse på att de blev sedda. Vi interagerar med varandra på ett subtilt sätt. Om vi kan skaffa en bättre förståelse för hur den processen fungera kan vi skapa bättre autonoma bilar,  säger Mehul Bhatt.

I Tyskland var han med när ett stort sjukhus skulle byggas. Då arbetade arkitekter och forskare från flera olika ämnen tillsammans för att utforma en byggnad som människor skulle må bra i.

– Det är lätt att bli stressad i stora byggnader som sjukhus eller flygplatser och gå vilse. Det finns mycket vi kan göra för att ändra på det.

Nu har han lämnat Tyskland för Sverige och ingår i forskningsmiljön Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem, AASS, vid Örebro universitet.

– Jag ser mig inte enbart som en robotikforskare och känner att jag kan bidra med ett nytt perspektiv. Det är en stark grupp som vill expandera.

Resan startade i Mumbai

Resan till Sverige har gått från Mumbai i Indien via La Trobe University i Melbourne, Australien och Universität Bremen i Tyskland.

– Min grundutbildning är inom ekonomi men jag tröttnade och istället växte intresset för datakunskap. Jag lärde mig programmering och blev framför allt intresserad av artificiell intelligens.

Självstudierna fungerade till en viss punkt och sedan sökte han en masterutbildning i datavetenskap i Australien.

– Eftersom jag inte hade en grundutbildning inom data fick jag testa och visa att jag kunde det jag sa att jag kunde. Det gick bra och när jag var klar med min master fick jag ett stipendium och kunde fortsätta som doktorand vid La Trobe University i Melbourne.

När han närmade sig slutet på sina doktorandstudier kontaktade forskare vid universitetet i Bremen honom och frågade om han ville komma och gästforska hos dem i åtta månader. Han blev kvar i åtta år innan han nappade på erbjudandet från Örebro.

– Jag har hört mycket gott om Sverige och Örebro universitet.  Att Sverige är ett bra land att leva och arbeta i. Bra utbildningar och bra sjukvård. Jag har blivit förvarnad om vintrarna men jag har ju bott i norra Tyskland så jag tror att det bli bra - du får återkomma efter vintern!

Text och foto: Linda Harradine