Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

AI-forskning ledde till start-up – nu växlar Retenua upp i nya lokaler

Rafael Mosberger, vd för Retenua, i Robotlab.

Rafael Mosberger och kollegan Henrik Andreassons forskning ledde fram till bolaget Retenua AB, som ska hjälpa industrier att undvika olyckor mellan fordon och människor.

Det Örebrobaserade start-upbolaget Retenua AB flyttar in i nya lokaler i Berglunda. Företaget, som har vuxit fram ur AI-forskning vid Örebro universitet, ser ljust på framtiden.
– Vi har en jättepotential. Vi vet att alla marknader kring autonoma fordon kommer att växa, säger AI-forskaren Rafael Mosberger, som är vd för Retenua.

Kombinationen av tunga fordon och människor inom samma arbetsområde är farlig. Det faktum att fler och fler fordon kommer att bli självkörande sätter ytterligare fokus på säkerhetsfrågorna.

Det var en utmaning som flera industriella företag tog upp i möten med Henrik Andreasson, universitetslektor, AI-forskare på AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) vid Örebro universitet och medgrundare till Retenua AB.

Henrik fick ganska snart en idé om att problemet kanske skulle kunna lösas med hjälp av den forskning kring smarta sensorer som bedrivs vid lärosätet. Han började undersöka saken under 2011 och tog med sig Rafael Mosberger, som då inledde sin doktorsavhandling i ämnet och handleddes av Henrik, in i projektet.

– Det var fortfarande ett relativt olöst problem och man såg i statistiken att det hände mycket olyckor i industriella miljöer. Henriks idé var att man kanske kan använda reflexvästen, som ofta används av de som arbetar i de här miljöerna, i kombination med en specifik kamera som mäter reflektioner. Utifrån det tänkte han att man kan bygga ett system som känner igen människor i närheten av fordon, säger Rafael Mosberger.

Fick hjälp av innovationskontoret att söka patent

– Under den tiden blev vi kontaktade av universitetets innovationskontor, som sa att de såg en potential att det här skulle kunna bli något mer än bara forskning. Fram till dess hade varken jag eller Henrik tänkt tanken på att vi skulle starta ett bolag, men vi blev inspirerade och började undersöka det.

Tillsammans med innovationskontoret och andra aktörer, som exempelvis Robotdalen, tog Henrik och Rafael fram ett patent på sin lösning. Under 2015 gjorde de slag i saken och startade Retenua AB. Produkten var dock inte färdig att lanseras, men med ett bolag bakom sig öppnades fler möjligheter att söka mer forsknings- och utvecklingsmedel.

Rafael Mosberger disputerade under 2016 och har sedan dess arbetat som forskare vid AASS och fortsatt att utveckla förarassistanssystemet, som de kallar Emitrace. Flera personer inom universitetsmiljön har anslutit till bolaget och i höstas hade man kommit så pass långt att lanseringen av den färdiga produkten började närma sig. Det skulle dock kräva ordentliga lokaler med möjlighet till både presentation och produktion av Emitrace.

Bolaget scannade av marknaden i Örebro och fann till slut en lokal på Berglundavägen, som man nu inviger på fredag.

– Det här betyder att vi gör oss redo för nästa steg, som är en produktionsverksamhet, samtidigt som vi vidareutvecklar sensorn. Det gör också att vi skapar oss en identitet, genom att inreda lokalerna kan vi visa vilka vi är.

Just nu befinner sig Retenua AB i en certifieringsprocess för Emitrace. Den beräknas vara färdig inom några månader – därefter kan den lanseras på riktigt till marknaden.

”Alla marknader kring autonoma fordon kommer att växa”

Rafael Mosberger är optimistisk inför framtiden.

– Jag tror att vi med vår kombination av mjukvara, hårdvara, AI och kamerateknik har en jättepotential att kunna bygga lösningar som inte alla andra kan lösa. Jag är ganska säker på att vi kommer att bli framgångsrika med vår huvudprodukt, men jag tror också att vi kommer att utvecklas mot andra håll som vi just nu inte ens känner till, säger han och fortsätter:

– Förarassistanssystemet är vår huvudprodukt, men vi har redan börjat visa att den kan användas för helt andra applikationer inom automation, autonoma system och spårning av rörliga objekt inom industrin. Vi vet att alla marknader kring till exempel autonoma fordon kommer att växa och mer autonomi betyder att man måste ha mer smarta sensorer. Jag tror att vi passar väldigt bra in i den marknaden, eftersom vi har en kunskap kring sensorer, maskininlärning och AI som inte alla andra har.

Media är välkomna att delta under invigningen av de nya lokalerna på Berglundavägen 12C, fredag 14 juni. Mellan klockan 15 och 19 har Retenua öppet hus och bjuder på demonstrationer av systemet Emitrace.

Text och foto: Jesper Eriksson