Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Örebro universitets AI-kurser ska hjälpa industrin att ta täten i teknikutvecklingen

Debbie Lau arbetar som data scientist på Volvo Cars, med fokus på batteriteknik. ”Vi använder många tillämpningar av maskininlärning”, säger hon.

Ju snabbare den tekniska utvecklingen går, desto viktigare blir det livslånga lärandet. Nu släpper Örebro universitet fem AI-kurser som riktar sig direkt till yrkesverksamma inom näringslivet. Under hösten kan anställda lära sig mer om maskininlärning, reinforcement learning, virtual reality i industriella tillämpningar, explainable AI samt distribuerad AI och multiagentsystem.

Örebro universitet lanserade sin satsning på AI-kurser på avancerad nivå för yrkesverksamma – det så kallade Smarterprogrammet – under 2017 och har sedan dess byggt upp ett omfattande kursprogram tillsammans med parter inom industrin, Jönköpings University, Högskolan i Skövde och med finansiering från KK-stiftelsen.

Målet är att bidra till det livslånga lärandet och stärka Sveriges konkurrenskraft.

En av vårens deltagare, Debbie Lau, arbetade med lagerplanering och automatisering av försörjningskedjan på Volvo Group när hon och hennes kollegor insåg att AI-metoden reinforcement learning kommer att bli ett viktigt verktyg för lagerautomatisering i framtiden. Därför bestämde hon sig för att läsa kursen Reinforcement learning del 1 på Örebro universitet.

– Det var en bra kurs, jag skulle definitivt kunna tänka mig att gå den igen. Den gav mig en större kunskapsgrund. Jag fick lära mig teorin bakom metoden, vilket gör att jag har en bra förståelse av hur algoritmerna fungerar och är uppbyggda, säger Debbie Lau.

”AI är lika viktigt på Volvo Cars som det är på Volvo Group”

Nu har hon precis bytt jobb och arbetar som data scientist på Volvo Cars, med fokus på batteriteknik.

– Vi använder många tillämpningar av maskininlärning, så AI är lika viktigt på Volvo Cars som det är på Volvo Group. Jag kommer att fortsätta studera och Smarter är definitivt ett av mina val, säger Debbie Lau.

Julia Lindohf, som läser en master i statistik, blev tipsad om Smarterkurserna av en studiekompis. Hon blev nyfiken och gick under våren kurserna Naturlig språkbehandling och AI-etik för ingenjörer. Och hon blev positivt överraskad.

Julia Lindohf.

– De är så annorlunda jämfört med alla akademiska kurser jag läst tidigare. I stället för att börja med att prata massa matte, som det brukar vara, så börjar lärarna att prata om applikationer för att sedan koppla dem till tekniken. Det gör att man blir jättenyfiken och jag bara satt och väntade: ”När släpper de nästa föreläsning?”.

”Har verkligen lärt mig saker på ett djupare plan”

Julia Lindhof lyfter också fram Mohamadreza Faridghasemnia, som är föreläsare i kursen Naturlig språkbehandling.

– Han är fruktansvärt duktig. Han har ett jättestort omfång av kunskap, vilket gör att de svar man får inte är begränsade till Naturlig språkbehandling utan är övergripande. Det gör att allting blir så roligt. Han har verkligen lärt mig saker på ett djupare plan, säger Julia Lindhof.

Julia Lindhof var så nöjd med vårens kurser att hon nu har anmält sig till två till kurser under hösten, Reinforcement learning del 1 och Virtual reality i industriella tillämpningar.

Mohamadreza Faridghasemnia är glad att kursen mottagits väl.

– Vårt mål var att designa den här kursen för yrkesverksamma människor. Vi samlade in metoder från flera källböcker för att ge flera synpunkter på området. Vi lade också till vår erfarenhet och visade för- och nackdelar med metoder, och diskuterade även de problem som vi upplevde som någon som provat dessa metoder.

Dessutom kunde Mohamadreza Faridghasemnia använda sina erfarenheter av att arbeta med kursen i den vetenskapliga rapporten Pedagogical Principles in the Online Teaching of NLP: A Retrospection.

Se hela höstens kursutbud här.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Privat och Volvo Cars