This page in English

Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Silicon Valley nästa anhalt för Ravis innovation: ”Känns fantastiskt”

Ravi Chadalavada.

Ravi Chadalavada, doktorand inom datavetenskap, står bakom innovationen QT-PIE där artificiell intelligens kombineras med ögonspårning. Tekniken kan användas på många olika sätt, till exempel som ett stöd vid körinlärning, körprov eller för att hjälpa läkare som ska fatta beslut om patienters lämplighet i trafiken.

Silicon Valley har gjort sig känt som grogrunden för världskända techbolag som Apple, Google och Facebook. Nu har en innovation från Örebro tagit sig dit. Doktorand Ravi Chadalavada ska få experthjälp att ta sin idé, där han kombinerar AI och ögonspårning, till nästa nivå.

Silicon Valley i Kalifornien, USA, beskrivs ofta som ett världscentrum för innovation, teknikutveckling och entreprenörskap, och är hem för bolag som Apple, Google och Facebook.

I Silicon Valley driver Nordic Innovation House en innovationshub för nordiska företag. En del i arbetet är inkubatorprogrammet Reach, som är designat för att boosta startups och projekt sprungna ur forskning.

I år har Reach – för första gången – en deltagare från Örebro. Ravi Chadalavada, doktorand inom datavetenskap vid Örebro universitet, är antagen för att utveckla sin innovation QT-PIE.

– Det känns fantastiskt att få den här möjligheten, ibland känner jag mig nästan lite överväldigad, säger Ravi Chadalavada.

AI och ögonspårning hjälper till vid körinlärning och -bedömning

Ravi och ett team bestående av professor Achim Lilienthal och forskarna Henrik Andreasson och Sai Krishna, samt professor Maike Schindler från Kölns universitet, har under flera år arbetat med innovationen som ska göra inlärningen vid bilkörning mer effektiv, genom att lära en AI våra trafikregler och kombinera det med ögonspårning. Förutom vid körlektioner och körprov, har QT-PIE potential att användas inom många olika områden, som exempelvis inom sjukvården vilket just nu testas i pilotprojektet Dash.

Forskarteam.

QT-PIE-teamet: Sai Krishna, Achim Lilienthal, Maike Schindler, Ravi Chadalavada och Henrik Andreasson.

Innan Ravi Chadalavada blev antagen fick han presentera sin idé och bli intervjuad av Vinnova, Ingenjörsvetenskapsakademien och Nordic Innovation House. Att hans innovation är nyskapande, enkel att förstå och möter samhällsproblem som många känner igen sig i – till exempel att lära sig köra bil eller att hjälpa läkare som måste fatta beslut om patienters lämplighet i trafiken – tror han har bidragit till framgången.

– Om man pratar om exempelvis kvantdatorer så är det svårare att förstå och relatera till. Men nästan alla tar körkort och många känner igen sig i situationen att någon man känner måste genomgå en körkortsutvärdering. Så att underlätta och göra den processen mer säker är något som människor kan relatera till, säger Ravi Chadalavada.

Vinnova finansierar Ravis deltagande i Reach, som på grund av covid-19 sker mestadels på distans. Programmet började tidigare i höstas och pågår till april. Då är tanken att Ravi och de andra deltagarna ska resa till Palo Alto i Kalifornien för att träffas på plats och bland annat möta investerare.

”Har redan fått massor av bra insikter”

Förutom att delta på seminarier och workshops, har Ravi Chadalavada även fått välja en mentor som ska hjälpa honom genom resan. Det har redan gett resultat, berättar han.

– Silicon Valley är mer en attityd än en plats, och det är därför Nordic Innovation House driver sin verksamhet där: För att komma nära människorna som har den attityden. När jag tittar på de andra teamen, föreläsarna och mentorerna så blir jag nästan överväldigad, säger Ravi Chadalavada och fortsätter:

– Min mentor är med i både Forbes 30 Under 30 och Fortunes 40 Under 40, vilket är helt otroligt. Utifrån de samtal som jag haft hittills med experterna har jag redan fått massor av bra insikter. Jag har till exempel strukturerat framtidsplanen för QT-PIE ganska annorlunda nu jämfört med innan Reach startade.

”Ravi visar att våra ’pre-startups’ står sig internationellt”

Under hela sin idéresa har Ravi Chadalavada stöttats av Örebro universitet. Helena Melander Bergström, innovationsrådgivare vid ORU Innovation, är stolt över att Ravi tagit sig så långt och menar att det är ett kvitto på universitetets innovationskraft.

– Jag tycker att vi på universitetet kan vara väldigt stolta, Ravi visar att våra ”pre-startups” står sig inte bara nationellt utan även internationellt. Tempot på Reach-programmet är högt men det kommer att ge Ravi ett internationellt nätverk där han och projektet kommer utmanas, utvecklas och ges mycket goda förutsättningar för en lyckad lansering, säger Helena Melander Bergström och avslutar:

– Jag är inte förvånad att det är just Ravi som lyckats bli antagen. Han har drivkraft, är nyfiken och är inte heller rädd för att pröva och lära sig av motgångar. Nu har vi kopplat på fler delar av innovationsstödet i regionen, vi är flera aktörer som hjälper och stöttar med våra olika kompetenser och finansieringsformer för att Ravi och hans team bakom QT-PIE ska få de bästa förutsättningarna att lyckas.

Text och foto: Jesper Eriksson