This page in English

Forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM)

EU satsar 340 miljoner på bättre test för leversjukdomar

Tuulia Hyötyläinen och Matej Oresic

Två Örebroforskare har tillsammans med europeiska kollegor fått 34 miljoner euro, motsvarande nästan 340 miljoner svenska kronor, för att utveckla ett blodprov som kan identifiera vilka patienter med fettlever, som riskerar att drabbas av allvarliga leversjukdomar.

- Människor, som kan drabbas av skrumplever eller cancer, måste få vård tidigt. Därför behöver vi bättre verktyg för att ställa diagnos, säger Matej Oresic, forskare i medicin vid Örebro universitet.

Fettlever som inte orsakas av alkohol är kopplat till övervikt, högt blodtryck och diabetes och är en allvarlig varningsklocka eftersom det är ett förstadium till leverinflammation, ärrbildning eller i värsta fall skrumplever.

Mellan 20 – 30 procent av världens befolkning har fettlever men det är färre än 10 procent av dessa som kommer att drabbas allvarligt. I dag krävs en leverbiopsi, ett ingrepp som inte kan utföras vid alla sjukhus för att ställa diagnos.

- Vårt mål är att utveckla ett enkelt blodprov som tillsammans med bildteknik kan förutsäga hur sjukdomen kommer att utvecklas och följa förändringar. Då kan alla patienter få hjälp, säger Matej Oresic.

Analysera molekyler

I Örebro använder forskarna metabolomik, en metod som gör det möjligt att analysera de tusentals små molekyler som är delaktiga i cellernas ämnesomsättning. På så sätt kan forskarna få fram ett kemiskt fingeravtryck som cellernas ämnesomsättning lämnar.

- Dessa fingeravtryck förändras i vissa sjukdomar och gör att en viss sjukdom kan upptäckas tidigare än i dag. Nu ska vi identifiera specifika biomarkörer för fettlever som gör det möjligt att ställa diagnoser tidigare, säger Tuulia Hyötyläinen, professor vid Örebro universitet.

Örebro universitet kommer få blodprov från olika sjukhus och universitet runt om i Europa för att först fastställa biomarkörer och sedan i nästa steg bekräfta att metoden fungerar.

Viktig roll

- Det är många kliniska partners med i projektet men Örebro spelar en viktig roll för att utveckla en pålitlig analysmetod för biomarkörer, säger Matej Oresic.

Projektet leds av professor Quentin Anstee vid Newcastle University i Storbritannien och han betonar att det ett viktigt arbete.

- I USA är fettlever den vanligaste orsaken till levertransplantationer och med ökningen när det gäller fetma i Europa ligger vi inte långt efter i den utvecklingen.

Text: Linda Harradine