Forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM)

Studie på cellnivå om fibrer öppnar nya möjligheter att påverka människors hälsa

Victor Castro-Alves i labbet.

Nu ska forskare bryta ner kostfibrer i små bitar och testa vilka av dessa bitar som påverkar våra celler.
– Det är som att lägga pussel. Svaret vi letar efter är hur och varför kostfibrer är hälsosamma, säger Victor Castro-Alves, forskare i kemi vid Örebro universitet, som fått fyra miljoner kronor från Vetenskapsrådet för detta.

Vi vet att det är bra att äta kostfiber, som finns i till exempel frukt, grönsaker, bröd, fullkornsprodukter, bönor och linser. Fibrerna bidrar till att sänka kolesterolet, kontrollera blodsockret och får oss att känna oss mätta.

Under de senaste åren har det visat sig att kostfibrer dessutom kan påverka cellerna i vårt immunförsvar positivt.

– Vi vet att detta händer när kostfibrer påverkar celler i tarmen – men vi vet inte hur det sker. Vi vill ta reda på mer eftersom det kan ge oss nya möjligheter att påverka människors hälsa positivt, säger Victor Castro-Alves.

Olika kostfibrer har olika kemiska sammansättningar och de olika kombinationerna av molekyler gör varje kostfiber unik.

– I den här studien kommer vi jämföra olika kostfiberdelar och undersöka hur de påverkar immunförsvaret. Då kan vi identifiera de kostfibrer som har bäst effekt på hälsan – utifrån olika människors behov.

Forskningsresultaten kan också användas för att producera skräddarsydda kostfibrer som ger specifika hälsoeffekter.

Text och foto: Linda Harradine