Forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM)

Ny lådcykel ett lyft för lärarutbildningen – hon använder naturen som klassrum

Barbro Bergfeldt i solig utomhusmiljö på en svart lådcykel med Örebro universitets logotyp på.

I lådcykeln ryms allt man behöver för en lektion i naturen, enligt Barbro Bergfeldt.

En eldriven lådcykel gör det enkelt för Barbro Bergfeldt att ta med undervisningen ut i naturen – och använda närmiljön som klassrum.
– Här kan du kan vrida och vända, känna på struktur och ta in doft. Alla sinnen får sitt när du är utomhus, säger hon.

Här kan du läsa mer om delprojektet Nya lärmiljöer, som ingår i satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet.

Barbro Bergfeldt är universitetsadjunkt vid Institutionen för naturvetenskap och teknik vid Örebro universitet och undervisar framför allt lärarstudenter i ämnet bild.

– Jag har alltid älskat naturen och länge använt utomhusmiljöer i min undervisning. Varje vår tar jag till exempel med mig studenterna ut till Ekeby Almby och målar vitsippor, berättar hon.

Genom delprojektet Nya lärmiljöer, som ingår i den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet, har hon nu fått ytterligare ett verktyg som underlättar undervisningen i utemiljö: en eldriven lådcykel som rymmer det mesta man behöver för en lektion i naturen.

– Jag kan lasta lådcykeln full med vattendunkar, målarmaterial och underlägg – och vi kan ta oss fram även på stigar där man inte får åka bil. Allt blir så mycket enklare!

Utemiljön som pedagogiskt redskap

Att använda sig av utemiljön som pedagogiskt redskap ger ett mervärde till undervisningen. Det är dessutom något som studenterna kan ta med sig in i yrkeslivet, menar Barbro Bergfeldt.

– Många av de studenter jag undervisar ska bli förskollärare och kommer att tillbringa mycket tid utomhus. Att leta småkryp, titta på mossor eller artbestämma barrträd – det blir en helt annan upplevelse när du är ute i naturen på riktigt. Du kan vrida och vända, känna på struktur och ta in doft. Alla sinnen får sitt när du är ute, säger hon.

Två personer vid en lådcykel. I bakgrunden syns studenter runt en lägereld.

Barbro Bergfeldt och kollegan Erik Sjöstedt på utflykt i Rynningeviken tillsammans med studenter.

Undervisning i utemiljö är ett uppskattat inslag även för studenterna, enligt Barbro Bergfeldt. Nu i vinter har till exempel studenterna som läser en kurs i mat, hälsa och hållbar utveckling haft lektion i naturreservatet Rynningeviken i utkanten av Örebro. Lådcykeln fylldes med tunga muurikkor -  en sorts stekpanna i gjutjärn – och studenterna fick sedan laga mat över öppen eld.

– De tyckte att det var jätteroligt – och här blir dessutom miljön i sig en förstärkning av temat för kursen. Det känns så bra att kunna ge det här till våra studenter. Vi har en fantastisk närmiljö runt Örebro som många studenterna faktiskt upptäcker först när vi åker ut under utbildningen, berättar Barbro Bergfeldt.

Ska användas inom lärarutbildningen

Tanken är också att andra lärare på Örebro universitet, framför allt inom lärarutbildningen, ska kunna boka lådcykeln.

– Alla pratar så mycket om digitala miljöer och samtidigt har vi en så underbar utemiljö som jag vill att vi ska kunna använda. Jag är så otroligt glad för cykeln, säger Barbro Bergfeldt.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Erik Sjöstedt/Barbro Bergfeldt