Högre seminarium med gästprofessor Jörg van Norden

Up to the future. Past, Narration, and historical consciousness theoretically and empirically.

Seminariet hölls den 3 maj 2023, 15.15-17.00.

Jörg van Norden, professor i historiedidaktik vid universitetet i Bielefeld, besökte Örebro universitet från den 2 till den 12 maj 2023. Vid det högre seminariet den 3 maj, som var ett samarrangemang mellan humanistiska studier och pedagogik, gav han en presentation med titeln "Up to the future. Past, Narration, and Historical Consciousness Theoretically and Empirically". Det handlar om historiska berättelsers narrativa karaktär och hur de på ett meningsfullt sätt kopplar samman nutid, framtid och det förflutna. I den teoretiska delen av presentationen använde han olika narrativa grammatiker som utvecklats av den tidigare innehavaren av den historiedidaktiska professuren i Bielefeld, Jörn Rüsen. De olika typerna av berättande och konstruktion av historiciteter kan undersökas empiriskt. Detta utgjorde den andra delen av presentationen, där den empiriska forskningen hjälper till att utvärdera utvecklingen av den narrativa kompetensen i skolan och vid universitetet.

Förutom presentationen vid det högre seminariet deltog Jörg van Norden också i många andra aktiviteter, där han mötte doktorander och forskare. Vid samordnade tillfällen eller vid individuellt bokade tider fick de möjlighet att diskutera sina projekt med honom och ventilera olika idéer och tankar. Jörg van Norden hade också ett inslag i lärarutbildningen, där han på Historia IIb pratade om relationen mellan materiella artefakter och symbolik i historiska berättelser, ett tema som studenter arbetar med i samband med lokalhistoria och övningen Min historiska ryggsäck.