CHF - Centrum för humanistisk forskning
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Forskningsmiljön Centrum för humanistisk forskning tematiserar kulturförståelse och språkliga praktiker. I den tvärvetenskapliga miljön ingår forskare från ämnesinriktningarna engelska, historia, litteraturvetenskap, retorik och svenska språket. De ingående humanistiska inriktningarna förenas i att de utifrån en öppenhet för olika teorier och metoder har fokus på frågor som rör individers och gruppers värderingar, förståelse och tolkning av världen, samt på interaktion och kommunikation inom och över kulturgränser. Anslaget är både dåtids-, samtids- och framtidsorienterat.
Mer specifikt problematiserar historia samhällets tidsdimensioner och lyfter fram förändring och kontinuitet i det förflutna. Den historievetenskapliga forskningen vid Örebro universitet har, tillsammans med den litteraturaturvetenskapliga forskningen, ett fokus på berättande och berättelser och deras betydelse för mänskligt meningsskapande. Inom ämnesinriktningarna litteraturvetenskap och engelska studeras litteraturhistoria, litteraturteori och litteraturdidaktik. Vid Örebro universitet finns det särskild kompetens inom områden som äldre och samtida skönlitteratur och genreöverskridande texter samt inom teoretiska perspektiv såsom narratologi och kulturstudier. Retorik grundas på klassiska teorier och metoder för att kritiskt analysera hur dialog i tal och skrift, icke-verbal kommunikation och visuell retorik bidrar till effektiv argumentation och kunskapsutveckling. Forskningen vid Örebro universitet bedrivs inom kriskommunikation med fokus på ekologisk och social hållbarhet, diskurser inom vård, hälsa och funktionalitet samt kommunikation på sociala medier. Ämnesinriktningarna svenska språket och engelska tematiserar ett antal aspekter av olika språksamhällen ur såväl ett historiskt som ett nutida perspektiv. Vid Örebro universitet finns det en särskild kompetens inom områden som multimodalitet, språklig variation i tal och skrift och literacy och skriftkompetens, det senare inte minst ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Betoningen på ämnesdidaktik delas av historia, litteraturvetenskap, svenska språket och engelska. Här bedrivs även forskning om undervisning och engelskans roll i det flerspråkiga klassrummet i den globala södern.
Forskare
- Greger Andersson
- Pär-Yngve Andersson
- Henric Bagerius
- Anders Björkvall
- Jenny Bonnevier
- Eric Borgström
- Izabela Dahl
- Mats Deutschmann
- Jimmy Engren
- Marie Gelang
- Ulrika Göransson
- Claire Hogarth
- Mattias Jacobsson
- Mats Landqvist
- Carina Lidström
- Patrik Lundell
- Brigitte Mral
- Noah Roderick
- Helge Räihä
- Joseph Siegel
- Lars-Åke Skalin
- Tomas Svensson
- Assimakis Tseronis
- Christina von Post
- Gustav Westberg
- Patrik Winton
- Sten Wistrand
- Daroon Yassin
- Eva Zetterberg-Pettersson
- Karl Ågerup
- Christoffer Åhlman
- Susanna Andersson, Doktorand
- Anna Brynhildsen, Doktorand
- Linda Eriksson, Doktorand
- Chi-Chieh Huang, Doktorand
- Klara Härgestam, Doktorand
- Alexander Isacsson, Doktorand
- Denny Jansson, Doktorand
- Per Klingberg, Doktorand
- James Lancaster, Doktorand
- Anton Lindström, Doktorand
- Moa Marken, Doktorand
- Elin Stenberg, Doktorand
- Piia Suomalainen, Doktorand
- Linda Söderlindh, Doktorand
- Wenting Zhao, Doktorand
- Mattias Östling, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- 1800-talets Infobahn: Offentligheten som tidningsinfrastruktur och delat innehåll
- Anslagstavlan: ForskarFredags Massexperiment 2016
- Antisemitiska uttryck i Sverige och judiska ungdomars erfarenheter
- Att begripliggöra det obegripliga - svenska regeringens presskonferenser i samband med tsunamikatastrofen 2004
- Att förstå förståelse - Stödja förståelse i klassrummet genom förståelse av läroplansstrukturer
- Att läsa på svenska? Minoritetsspråkens roll i 1700-talets folkundervisning
- Att öka medvetenheten genom virtuella upplevelser - Utveckling av metoder för att belysa språkliga stereotyper med hjälp av digitala medier
- Attityder som orsakar konfliktupptrappning
- Den politiska utvecklingen i Tyskland 1933-1987 i svenska socialdemokraters ögon. "Lag eller näve" - Torsten Nilsson om Willy Brandt
- Den svenska funktionsrörelsens retorik
- Det flerspråkiga klassrummet i ämnet engelska: En fallstudie
- Det flerspråkiga klassrummet i ämnet engelska: En fallstudie av interaktionsmönster mellan lärare och elever
- Det heteronormativa regentskapet: Politik, sexualitet och propaganda i det senmedeltida Europa
- En ny genre och dess arkeologi: Svenska myndigheters värdegrundstexter
- Ett nätverk för flerspråkig utbildning i Afrika söder om Sahara
- Extremhögerns förkroppsligade semiotik
- Gunnar Brusewitz - en monografi
- Hominida ekologier och artöverskridande släktskap: Att föreställa sig beboeliga världar i en (post)apokalyptisk samtid
- Icke-verbalt beteende som argumentation i valintervjuer
- Intermediation och framväxten av finansiella marknader i Sverige 1715-1765
- Internationell konferens inom komparativ didaktik (ISCOD)
- Investigating the pedagogic needs of English teachers
- Kriskommunikation i praktiken (KIP)
- Kunskap om och utveckling av digital multiliteracitet som mål och resurs för språk- och yrkesutbildning för migranter
- Kvinnor och humanitär hjälp - ett historiserande perspektiv
- Litterär översättning och Nobelpriset
- Meningsbyggnad - ett utvecklingsprojekt
- Min historiska ryggsäck
- Multimodala texter och lärande i högre utbildning
- Multimodalitet och intermedialitet: Humanistisk forskning i en digital värld (MIDvärld)
- Neutralitet på spel. Det kalla kriget och diplomatiska kontakter mellan Sverige och Polen 1956-1974
- Närhet och samklang: En studie av Erik Rosenbergs och Sven Rosendahls naturprosa
- Resursernas mötespunkt: Globala flöden, militära leveranser och statskapacitet i Östersjöregionen 1740-1815
- Retorikens actio: kroppsspråk ett maktspråk?
- Retoriska aspekter på kriskommunikation (RAK)
- Samer till salu: multimodal kommodifiering av det ursprungliga
- Självgeografier: Berättelser av svenska resenärer i de liberala genombrottens tid 1830-1879
- Skandinaviska ortnamn och vikingatida dekorationsstilar i England
- Skyltdockans visuella retorik
- Spelar dialogen mellan elever någon roll? En undersökning av övningar i att ta anteckningar, i engelskundervisningen
- Språkliga stereotyper i ett tvärkulturellt perspektiv. (C-RAVE)
- Style Pedagogy for English Language Teaching in Secondary School: A Project in Educational Design
- Svenska engelsklärares syn på forskning: En intervjustudie
- Svensklärare reflekterar: Språkideologier i text och rum på högstadiet
- Teoretiska och metateoretiska frågor inom narratologi och fiktionsteori