Presentation av keynote speakers

Julie Allan, professor in inclusion and Equity, Birmingham Universityjulie allan

Julie Allan is Head of the School of Education and Professor of Equity and Inclusion. Her work encompasses inclusive education, disability studies and children’s rights and is both empirical and theoretical. She has a particular interest in educational theory and the insights offered through poststructural and social capital analyses. Julie has been advisor to the Scottish Parliament, the Welsh Assembly and the Dutch and Queensland Governments and has worked extensively with the Council of Europe.

Professor Allan will outline the conceptual, system and outcome barriers that currently limit our success in becoming inclusive in her keynote. She will then offer some examples of successful ‘rethinking’ of inclusion by governments, schools, parents and students before ending with some thoughts on the prospects and possibilities for inclusion.


Ingrid Hylander, docent i pedagogik, Karolinska institutet

Ingrid Hylander

Ingrid Hylander är legitimerad psykolog, har en docentur i pedagogik från Linköpings universitet och är för närvarande anknuten till Karolinska institutet. Hennes forskning är inriktad på interprofessionellt samarbete inom vård och skolans elevhälsa. Hon har publicerat ett 40-tal artiklar i internationella tidskrifter, bidragit med bokkapitel i svenska och internationella verk samt tillsammans med medförfattare skrivit böcker om barns utveckling, om psykologisk konsultation och om elevhälsa. Senast är hon aktuell med boken ”Elevhälsa som främjar lärande”[1] tillsammans med Gunilla Guvå samt med bidrag i ”Skolledaren i fokus” [2] och forskarantologin ”Elevhälsoarbete under utveckling”[3].

Keynote föreläsningen ger en överblick över den senaste utvecklingen inom elevhälsan i Sverige, fokuserar på de dilemman som elevhälsoteam och lärare möter när de ska bygga upp ett förebyggande och främjande elevhälsoarbete samt ger exempel på strategier för att öka samarbetet och utveckla en elevhälsa som främjar elevernas utveckling mot skolans mål.


[1] 2017, Lund: Studentlitteratur
[2] Blossing, U. (red)., Lund: Studentlitteratur. Omarbetad upplaga, kommer under 2019
[3] Löfberg, C. (red). (2018), Stockholm: Specialpedagogiska Skolmyndigheten

Artiklar i internationella tidskrifter
Böcker och kapitel


Daniel Östlund, lektor i specialpedagogik vid Kristianstads universitet

Daniel Östlund.JPG

Daniel Östlund är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan i Kristianstad och ingår i forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik med ledningsansvar för forskningsgruppen Specialpedagogik. Hans forskning omfattar områden som bedömning inom grundsär- och gymnasiesärskola, speciallärares/specialpedagogers relationella kompetens och hur särskilt stöd till elever utreds och genomförs. Daniel har under de senaste åren varit med och tagit fram innehåll till moduler inom Specialpedagogik för lärande till Skolverket. Han har tidigare arbetat som elevassistent, fritidspedagog och specialpedagog.

Daniel Östlunds presentation bygger på ett pågående forskningsprojekt The significande of SEN assessment, diagnoses and Psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany som  tar upp frågor om utredning av och beslutsfattande om specialpedagogiska behov inom elevhälsoteam. Projektet genomförs med Dr Thomas Barow, Göteborgs universitet. I projektet har medlemmar från elevhälsoteam med en utredande funktion (specialpedagog, speciallärare, logoped, psykolog) och med en beslutsfattande funktion (rektorer) i Sverige och i Tyskland intervjuats. Dessutom har ett 60-tal utredningar samlats in och analyserats. I presentationen kommer  främst underlagen från Sverige att presenteras.