Om konferensen

Innehåll

Svensk skola ska arbeta för inkludering och en skola som håller hög kvalitet och likvärdighet för alla elever. För att uppnå detta krävs ett väl avvägt samarbete mellan olika professioner i elevhälsan för att skapa samverkan. I denna konferens lyfts kunskaper om vad inkludering är och kan vara, och hur samverkan kan fungera i det specialpedagogiska uppdraget att skapa inkludering.

Genom konferensens fokus på angelägna områden inom utbildning och specialpedagogik, med kunskapsbidrag från ledande forskare och möjlighet för nätverkande, anser vi som forskargrupp inom specialpedagogik att konferensens innehåll främjar samarbeten, inspirerar till forskning och stärker Örebro universitetet.

Våra inbjudna keynotespeakers, berör teman som handlar om inkludering och hur samverkan mellan olika professioner kan skapa mer inkluderande lärmiljöer. En annan viktig aspekt är samverkan med elevhälsans organisation i vilken ett främjande och förebyggande arbete med elever som är i behov av särskilt stöd är en del av det specialpedagogiska uppdraget. Konferensens keynotespeakers är Julie Allen, professor i Inclusion and Equity vid Birmingham University, Daniel Östlund lektor i specialpedagogik vid Högskolan i Kristianstad samt Ingrid Hylander, docent i pedagogik och leg. psykolog vid Karolinska institutet.

Förutom föreläsningar kommer även parallella tematiska sessioner att ingå i konferensen. Dessa planeras ha ett innehåll av praktiknära forskning och specialpedagogiskt utvecklingsarbete som rör samverkan för inkludering i elevhälsans specialpedagogiska uppdrag.

Målgrupp

  • Specialpedagoger och andra som samarbetar runt det specialpedagogiska elevhälsouppdraget.
  • Forskare inom det specialpedagogiska uppdraget.

Kontakt

Ansvariga för konferensen är:

Karin AllardAnette BaggerCharlotta Pettersson, samt Anna Öhman. 


Administrativt stöd:

Kicki EKberg, HumUS