Musikhögskolan

Årets Valborg Aulin Sällskapets stipendiat 2020

Årets stipendiat är nu utsedd av Valborg Aulin Sällskapet och tilldelas studenten Linnea Landström på kompositionsprogrammet på Musikhögskolan i Örebro.

Vid en annorlunda ceremoni och med social distansering delade Valborg Aulin Sällskapet under måndagen den 5 maj ut ett tonsättarstipendium till Valborg Aulins minne. Solen lyste visserligen med sin frånvaro, men stipendiaten, Linnea Landström, lyste upp tillvaron för
15-talet personer, som ville dela hennes glädje.

Valborg Aulin Sällskapet hade tagit in fakta om hur kvinnor fortfarande är underrepresenterade inom professionen, samt att kvinnors musikverk i större utsträckning bör finnas representerade på musikarenorna. Det var därför naturligt att söka en lämplig stipendiat i Örebro, där Valborg Aulin själv hade bott 25 av sina 68 år. Stipendiaten Linnea Landström har en gedigen musikbakgrund. Efter gymnasium med musikprofil fortsatte hon två år på folkhögskola med inriktning jazzensemble, körledning/dirigering och komposition.

Sedan 2017 studerar Linnea vid Musikhögskolan på Örebro universitet med inriktning komposition/konstmusik och med beräknad examen i juni. Högtiden avslutades med cider och mingling vid Valborg Aulins grav.                Linnea Landström.jpg  Stort grattis Linnea!