Restaurang- och hotellhögskolan

2016 års DC - Debutantcocktail

Mingelbild debutantcocktail

Ny termin, nytt läsår, nya studenter – på torsdagen var det dags för årets debutantcocktail på Restaurang- och hotellhögskolan (RHS), Campus Grythyttan.

En röd matta leder upp till Måltidens hus där gästerna hälsas välkomna personligen av proprefekt Åsa Öström. De festklädda gästerna anländer i smågrupper och leds vidare till RHS trädgård. Trädgården, som bl.a. används för att stödja undervisningen, ligger alldeles bakom Måltidens hus och är som just nu som allra vackrast med fyllda odlingsbäddar och prunkande rabatter. Väl nere i trädgården serverar gymnasieelever från Pihlskolans Restaurang- och livsmedelsprogram dryck och tilltugg till gästerna.

Att anordna debutantcocktail är ett sätt för institutionen att hälsa de nya studenterna välkomna och ett tillfälle för studenterna att knyta nya kontakter med andra studenter, personal och gäster från näringslivet. På RHS är det tradition sedan starten av utbildningen år 1990 att bjuda in till en så kallad debutantceremoni. Från början anordnades det en debutantmiddag vid sittande bord, endast för nya studenter. Sedan fyra år är det istället debutantcocktail, d.v.s. cocktail med mingel, som gäller och hit bjuds både ettor, tvåor och treor in.

Torsdagen bjöd på omväxlande väder med något kylig vind men också med en hel del strålande sol. Ca 200 gäster deltog på 2016 års debutantcocktail och bland gästerna syntes bl.a. Örebro universitets nye rektor Johan Schnürer.

- Jag överraskades av att det var så vackert, trevligt och proffsigt anordnat, säger en av gästerna som deltog vid debutantcocktail för första gången. Det känns som om den här kvällen höjer förväntningarna och sätter ribban för resten av min tid vid RHS.