Restaurang- och hotellhögskolan

Alumn från RHS bakom ”Årets bästa måltidslitteratur, alla kategorier”

bok nobelfesten

Nobelfesten - nya recept och klassiska menyer

Nu har Måltidsakademien utsett ”Årets bästa måltidslitteratur, alla kategorier”. Niclas Wahlström, alumn från Restaurang- och hotellhögskolan, är en av författarna.

Författare: Niclas Wahlström, Gert Klötzke, Fredrik Eriksson, Karin Bojs & Ebba von Sydow. Foto: Magnus Skoglöf & Jeppe Wikström.
Form: Patric Leo. Förlag: Max Ström

Motiveringen löd:
Matfantasterierna på festernas fest har satts i ett samtida sammanhang och fått en nutida tolkning av Niclas Wahlström, med bistånd av högsta expertis och vackrast möjliga inramning. Dags för Nobelbankett i hemmaköket!

Boken vann också klassen Ceremoniella måltider.

Kvalitet och konkurrens fortsätter att öka bland kokböckerna när Årets Svenska Måltidslitteratur genomfördes för sextonde året i rad. I år har antalet titlar passerat 400 i den förteckning som Måltidsakademien ger ut över årets produktion, vilket gör att Sverige fortsätter att vara det land som ger ut flest kokböcker per capita.

Prisutdelningen skedde i Radiohuset i Stockholm och lockade ett drygt hundratal författare, förlagsfolk och matintresserade.

Arrangemanget sker också i samarbete med The Gourmand World Cook Book Awards.