Restaurang- och hotellhögskolan

Avhandling representerar Sverige i Gourmand Awards

Lotte Wellton

Avhandlingen Making "Meals in Restaurants - Daily Practices and Professional Ideas" av Lotte Wellton, tidigare doktorand RHS, är utvald att representera Sverige i Gourmand Awards och är nu även finalist i kategorin University Press. Gourmand Awards jämförs med vad Oscarsgalan är för filmindustrin, inspirerat av OS och den olympiska andan.

Gourmand Awards ger utmärkelser  till utgivningar om mat och dryck, TV, digitalt eller tryckta format, både till det som kostar och det som är gratis. Utmärkelserna går till privat såväl som publikt material, till både etablerade förlag och egenutgivningar, stora som små - med lika möjligheter för alla.

Grundaren Edouard Cointreau, som är president och tillika ordförande i Gourmand Awards internationella jury, säger i ett pressmeddelande:

-Det svenska kokboksundret är frukten av professionella insatser över lång tid. Några av världens bästa kokboksförfattare, matfotografer, formgivare och dryckes- och kokboksförläggare kommer från Sverige. Konkurrensen globalt är oerhört hård, hårdare för varje år. Därför är det särskilt uppseendeväckande att Sverige denna gång har fler finalister än någonsin på den internationella nomineringslistan.

Gourmand Awards bjuder den 15 mars in till presslunch på residenset på Örebro slott. Landshövding Maria Larsson hälsar för tredje året i rad välkommen, tillsammans med Pelle Agorelius som är svensk samarbetspartner för Gourmand Awards.

Prisutdelningarna och galamiddagarna går av stapeln i Yantai, som är Örebros vänort, i Kina den 25-28 maj 2018. Bidrag från sammanlagt 215 länder och regioner har deltagit tävlingen Gourmand Awards denna gång. Det kallas ofta 'Kokböckernas Oscarsgala', men är i själva verket inspirerat av de olympiska spelen och dess vänskapliga kulturella anda.

Mer information med lista över övriga finalister från Sverige finns här!