Restaurang- och hotellhögskolan

Landshövdingen lär sig om sensorik

Landshövding Maria Larsson i Grythyttan

Landshövding Maria Larsson med medarbetare har besökt Restaurang – och hotellhögskolan på campus Grythyttan för att få veta mer om verksamheten i SENSE LAB.

Under ledning av Asgeir Nilsen fick de göra olika provsmakningar och bl.a. testa hur olika ljud påverkar smakupplevelsen.

Syftet med verksamheten vid SENSE LAB är att bedriva sensorisk forskning utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. Restaurang- och hotellhögskolan ska arbeta med väl etablerade sensoriska metoder men också att driva sensorisk metodutvecklingen samt grundforskning inom komplexa måltidssituationer.

Genom satsningen på SENSE LAB har Restaurang – och hotellhögskolan kunnat utveckla verksamheten och anställt en forskare och en laboratorieingenjör.

Foto: Johan Swahn