Restaurang- och hotellhögskolan

Hoppas utveckla Hongkong gastronomiskt genom samarbete

Delegation från Hongkong på RHS

Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) fick under onsdagen en blixtvisit från Kina. Förhoppningen är att skapa ett samarbete med utbildningar i Hongkong.

Representanter från yrkesutbildningen inom hotell och turism, det kinesiska kulinariska institutet samt internationella kulinariska institutet, besökte under onsdagens förmiddag campus Grythyttan vid Örebro universitet. Anledningen till besöket var att de ville veta mer om den universitetsutbildning som bedrivs i Grythyttan för att eventuellt kunna finna framtida samverkan.

Under en vecka har Winnie Ngan, rektor, Andreas Müller, programdirektör för internationella kulinariska köket och Paolo Gorreri, ansvarig för internationell samverkan rest runt i Europa för att diskutera samverkan med olika institutioner.
- Vårt övergripande mål är att vi ska kunna bidra till att utveckla Hongkong ytterligare gastronomiskt genom våra elevers utbildning” säger Paolo Gorreri.

Annika Grälls projektledare för Måltidslaboratoriet och Markus Klinton från externa relationer tog emot gästerna som även träffade bl.a. prefekt Stefan Wennström och proprefekt Åsa Öström.
– Kinabesökarna gör en kortare Europa-resa och det känns fantastiskt att vi är prioriterade, en fjäder i hatten för vårt universitet, säger Grälls.
Hon har träffat gästerna vid några tillfällen tidigare i Honkong. Nu hoppas Grälls att mötet kan utmynna i ett samarbete.
– Enklast är ett lärarutbyte, men på sikt kanske även på studentnivå. Internationella kontakter är alltid viktiga och berikande.

Foto: Hans Lundholm