Restaurang- och hotellhögskolan

Med anledning av #metoo-uppropen

Metoo

Det är beklämmande att läsa vad kvinnor har och säkert även fortfarande utsätts för i restaurangbranschen vad gäller sexuella trakasserier och övergrepp. I det som kommit fram finns även beskrivningar av en alumnstudent om den studentens upplevelser av sin studietid i Grythyttan.

Vi hoppas innerligt att det som skrivits med koppling till RHS tillhör det förgångna. Om det inte gör det kommer vi med kraft att städa ut sådana beteenden omgående.

Örebro universitetet deklarerade den 21/11 på hemsidan, med anledning av #metoo, att diskriminering och kränkande särbehandling, inklusive sexuella trakasserier och övergrepp, inte ska få förekomma vid universitetet.

Det budskapet vill vi från RHS sida med eftertryck understryka, för kollegium, studenter och externa; vi har nolltolerans vid institutionen mot dessa former av beteenden!

Vi kommer i våra utbildningar att öka intensiteten i att ge våra studenter kunskap om samt förmåga att hantera (att inte acceptera) sexuella trakasserier och övergrepp var de än förekommer. Vår målsättning måste vara att RHS studenterna efter studietiden ska ha verktyg och möjlighet att göra skillnad i dessa frågor när de går ut i arbetslivet.

Stefan Wennström, prefekt
Åsa Öström, proprefekt
Inger M Jonsson, ämnesföreträdare
Helene Gustafsson, enhetschef