Restaurang- och hotellhögskolan

Måltidsekologer och kockar i Brakmiddagen gör gemensam sak för musikhjälpen

studenter måltidsekologer

Carolin Vallgren, Lovisa Nordin, Maria Stenberg, Sanna Henriksson och Ola Albrektsson - studenterna bakom skräpmatsprojektet. Foto: Privat

Mat som kastats ska tillagas av professionella kockar och serveras på Stortorget i Örebro. Studenter från Måltidsekologprogrammet i Grythyttan och kockar från Brakmiddagen gör gemensam sak för Musikhjälpen.

Ur Nerikes Allehanda:

– Vi ska laga god mat på matsvinn, på råvaror som annars skulle ha kastats, som vi får från olika butiker i Örebro. Och så bjuder vi folk på detta och samtidigt kan man lämna ett bidrag till Musikhjälpen, berättar Maria Stenberg, student på måltidsekologprogrammet på Restaurang- och Hotellhögskolan i Grythyttan.

Maria plus fyra kurskamrater gör detta skräpmat-projekt utanför sitt ordinarie skolarbete och helt ideellt.