Restaurang- och hotellhögskolan

Nytt råd med ett öra mot branschen

En grupp personer ute i solskenet.

Från vänster: Hans Enocsson, Lotta Jörgensen, Paul Svensson, Ute Walter, Jack Lainpelto, Helene Gustafsson, Pim van Dorpel, Mats Carlbäck, Peter Thomelius, Karin Hedström, Emilio Bjerregaard Torrejon, Jan Annerstedt.

– Vi har efterfrågat ett advisory board under en längre tid. Det är viktigt att universitetet har ett öra mot branschen, säger Peter Thomelius.
Han är chef för kompetensförsörjning på Visita och en av medlemmarna i Restaurang- och hotellhögskolans nya råd med experter och yrkesverksamma inom institutionens kärnområden gastronomi och värdskap.

Restaurang- och hotellhögskolan har utbildat studenter i 30 år och forskat inom ämnet måltidskunskap i 25 år – men det krävs ständig utveckling.

– Vårt advisory board får möjlighet att påverka framtida utbildningar och kompetensutvecklingen för sina branscher. De förstår värdet av gastronomiskt hantverk och värdskap som en viktig dimension i måltider, säger Ute Walter, prefekt vid Restaurang- och hotellhögskolan.

Emilio Bjerregaard Torrejon, Peter Thomelius och Lotta Jörgensen.

I förra veckan träffades rådet för första gången och Peter Thomelius från Visita, som är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den svenska besöksnäringen, tog möjligheten att beskriva de behov som företag och deras medarbetare har.

– Det är positivt att branschen får en chans att påverka både nya och befintliga utbildningar. Inte minst ser vi ett behov för korta utbildningar för yrkesverksamma som vill stärka sin roll och sin kunskap i befintliga roller. Jag lyfte även behovet av hybridutbildningar, som både hålls på distans och på plats, säger Peter Thomelius.

Frågorna för det nya rådet är många - inte minst att öka attraktivitet och synlighet och locka fler studenter till utbildningarna. Lotta Jörgensen driver Fool Agency och har ett internationellt perspektiv. Hon drar paralleller inte minst till ett universitet i Italien och beskriver hur viktigt det är att arbeta med profileringen.

– Det behöver vara tydligt att studenterna kan göra mycket mer än att jobba som kock eller sommelier efter sin utbildning. De kan jobba med produktutveckling, sensorik, hitta på en helt ny vara eller driva företag. Ja, de kan göra mycket som de kanske inte tänkt på själva, säger Lotta Jörgensen.

– Och det behöver vara tydligt redan när man funderar på att ansöka till Restaurang- och hotellhögskolan.

Några personer på besök i ett restaurangkök.

Rådet fick en rundvandring och en chans att titta in i köket när lunchen förbereddes.

Emilio Bjerregaard Torrejon bekräftar det Lotta Jörgensen säger. Han är alumn, tidigare student vid Restaurang- och högskolan, och håller inte bara med utan är ett exempel på just detta. Han jobbar på Food People, ett ekologiskt surdegsbageri i Köpenhamn.

– Jag är varumärkesstrateg och har alltså valt en annan väg efter att jobbat några år på restaurang. Det visar bredden på utbildningen. Du kan bli en duktig kock men du kan också bli en bra varumärkesstrateg, säger Emilio Bjerregaard Torrejon.

– Det är en välrenommerad utbildning med bra gästföreläsare. Du kommer nära ditt ämne, lär känna dina professorer och får tillgång till bra nätverk.

Men han håller med Lotta Jörgensen om att bredden behöver bli tydligare i informationen om utbildningarna.

Nästa gång träffas rådet digitalt – men det finns en hel del att reflektera kring innan det är dags igen.

Text: Linda Harradine

Foto: Maria Erixon

Faktaruta:

Advisory Board fungerar som ett rådgivande organ och ska bistå institutions- och fakultetsledningen i deras uppdrag att utveckla verksamheten på Restaurang- och hotellhögskolan.

Ordförande Hans Enocson, Aggrandir

Externa medlemmar i branschrådet

• Cecilia Schelin Seidegård, Aptitum
  • Jan Annerstedt, Aptitum