Restaurang- och hotellhögskolan

Sara har pippi på måltidsupplevelser

Sara Hedblom föreläser på RHS

En plats där sagor blir verklighet – ja det är hennes arbetsplats. Sara Hedblom arbetar som Food & Beverage Manager på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Under onsdagen föreläste hon för studenterna på Restaurang- och hotellhögskolan (RHS), campus Grythyttan.

-Ni studenter har valt helt rätt! Med den här utbildningen har ni världens möjligheter; den är så bred och har så många inriktningar.

Sara var själv student i Grythyttan mellan 98-01. En tid hon minns med glädje.

-Studietiden betydde jättemycket för mig, inte minst socialt. Vi studenter hade bra sammanhållning och umgås fortfarande och firar t.ex. midsommar tillsammans. Många träffade sin respektive här, så tiden i Grythyttan har lett till en del avkommer genom åren, skrattar Sara.

Det var i garderoben på hotellet i Eksjö som Sara inledde sin yrkesbana i branschen. Snart gick hon över till andra arbetsuppgifter i bar och matsal. Men det började bli svårt att ta hand om gäster som kunde mer om t.ex. vin än hon själv och tanken på att utbilda sig föddes.

-Jag hade läst om en tjej som gick en utbildning på ett ställe som hette Grythyttan, och på den vägen är det, säger Sara.

Sedan 2010 arbetar hon med att maten på Astrid Lindgrens Värld ska vara en del av upplevelsen. Idag är det Astrid Lindgrens barn och barnbarn som äger parken och förvaltar kulturarvet efter Astrid. Ett arv med småländska förtecken där allt ska vara i Astrids anda, så även maten. Därför har man sedan några år tillbaka tagit bort hamburgare och pommesfrites från menyerna. Istället har parken ett samarbete med den prisbelönte kocken Fredrik Eriksson och serverar nu hemlagad husmanskost, tillagad av lokalt producerade råvaror. Besökarna bjuds på en "redig" matupplevelse som t.ex. raggmunk, köttbullar, isterband eller stekt strömmingsflundra. Lättare rätter som våfflor och smörgåsar finns också att tillgå.

Parken, som är uppbyggd kring de olika sagofigurerna och deras miljöer, har ett pedagogiskt perspektiv och illusionen kring sagofigurerna får aldrig brytas. Man pratar aldrig om skådespelare, manus och kulisser. Barnen känner verkligen att det är Pippi, Emil och Madicken som de träffar och någon sorts magi uppstår.

Vid ett tillfälle gick Sara Hedblom snabbt genom parken, iklädd sin vita kockrock och med tankarna på jobbet. Då märker hon att en flicka pekar på henne och säger till sin mamma:
-Titta, det där måste vara Pippi på väg till sitt riktiga jobb!