Restaurang- och hotellhögskolan

Studenter skapar hållbar njutning vid årshögtiden

förberedelse årshögtid i kök

Förberedelserna inför årets Akademiska högtid är i full gång på Restaurang- och hotellhögskolan (RHS); det skalas, hackas, rensas, fixas och planeras. En måltidsupplevelse för ca 450 gäster som ska bli en njutning för sinnena och ett minne för livet.

Sedan i höstas arbetar en projektgrupp med förberedelserna inför Örebro universitets årliga Akademiska högtid, som äger rum den 4 februari 2017. Uppdraget består i att skapa en helhetsupplevelse kring måltiden, där årets tema är hållbarhet. Projektgruppen består av studenter från RHS, Monica Wettler (Externa relationer) och Niclas Wahlström (van Nobelkock och alumn från RHS). Även andra studenter från RHS arbetar med förberedelserna; dels alla studenter i år 1 som har det som uppdrag inom respektive program och dels frivilliga från år 2 och 3.

Hemlig meny
Menyn är framtagen av studenterna och är än så länge hemlig. Vad som ändå kan avslöjas är att efter promoveringen blir det mingel, därefter middag i bankettsalen och slutligen kaffe och dans. Årets tema hållbarhet genomsyrar allt från ledarskapet i arbetsfördelningen, råvaror, tillagning till dukning och dekorationer. Ett helhetsgrepp där man använder styrsystemet, rummet, mötet och produkten för att skapa en atmosfär som återspeglar hållbarhet. Men framförallt handlar det om att skapa en upplevelse, en måltidsupplevelse för alla sinnen!