Restaurang- och hotellhögskolan

Den unika miljön och det svenska språket lockade Mikko till Grythyttan

Mikko Tuominien på rekryteringsmässan på RHS

Mikko Tuominien på rekryteringsmässan på RHS i mars 2016

Utbytesstudenten Mikko Tuominen valde att läsa en termin på programmet Hotell och värdskap, vid Örebro universitet. Han blev den första studenten från sin utbildning någonsin att studera vid Restaurang- och hotellhögskolan.

Namn: Mikko Tuominen
Stad, land: Esbo, Finland
Familj: Mamma och pappa
Intressen: Att observera turistbranschen och planera hur de kan utvecklas, speciellt färjetrafik på Östersjön; att fotografera och att motionera
Dold talang: vet många detaljer gällande färjetrafik på Östersjön
Gör om fem år: arbetar inom hotell- och turistbranschen, gärna i en ledningsroll i framtiden

- Själva byn Grythyttan med sina historier, utbildningen på universitetsnivå och atmosfären på Restaurang- och hotellhögskolan är något helt unikt! säger Mikko.

Till vardags studerar Mikko Tuominen, 22 år, vid högskoleprogrammet för hotell- och restaurangbranschen, som fokuserar på ledarskap, vid Haaga-Helia yrkeshögskola i Finland. Det var under hans första år på utbildningen, som han fick information om studentutbyte via Erasmus. Då han inte hade varit på något liknande utomlands och ville utveckla sina språkkunskaper, blev Mikko intresserad.

- Alltsedan jag började studera svenska i de högre klasserna i grundskolan, har jag tyckt mycket om det svenska språket. Dessutom är jag intresserad av den svenska kulturen. Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitetet har utbildning just på svenska, vilket jag märkte var ovanligt när det gäller skolor som erbjuder utbytesstudier, fortsätter han.

Att bryta ny mark

Men skulle han klara att studera på det svenska språket? Hur skulle det vara att bli den första studenten från Haaga-Helia som var utbytesstudent på Restaurang- och hotellhögskolan? Efter en lång tids funderande bestämde sig Mikko att tro på sig själv. Den största utmaningen i början var att nå all slags information om studier och praktiska saker.

- Det var väldigt många saker man skulle ta i beaktande och speciellt när jag skulle bli den första utbytesstudenten från min utbildning som skulle åka till Grythyttan. Det fanns därför inte mycket information och erfarenhet att tillgå.  Men jag tror att för nästa utbytesstudent blir det lättare!

En annan utmaning har varit att genomföra vissa grupparbeten, på grund av att människor och deras vanor är olika.
- Men så är det även i arbetslivet och jag har lärt mig av det också, konstaterar Mikko.

Oförglömligt

Idag önskar Mikko att han hade litat mer på sig och på att allt skulle gå bra, redan i början av studentutbytet. Men med tanke på att det var många nya saker som han skulle möta under den här perioden, så tror han att känslorna var helt naturliga.

- Och just genom att råka ut för nya situationer lär man sig kanske mest!

Till dem som funderar på att bli utbytesstudent ger han råden att de ska vara aktiva och försöka förbereda olika saker gällande studentutbytet i god tid.  Och att inte vara oroliga utan lita på sig själva och se nya situationer som bra möjligheter.

- Studentutbytet är något man inte kommer att glömma! säger Mikko.