Biologen som vill utreda brott

Amra Fredholm håller upp en växt i ett glas.

Brottsutredningarna som visas i tv-serien CSI har alltid fascinerat Amra Fredholm. I framtiden vill hon utreda brott på Nationellt forensiskt centrum.
– Som biolog kan jag arbeta med faderskapstest, blodspår och fingeravtryck. Helt enkelt med den biologiska delen av en utredning, berättar hon.

Det var forensiken som lockade göteborgaren Amra Fredholm att flytta till Örebro för att börja plugga på analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik. Men under utbildningen upptäckte hon att det var biologikurserna som tilltalade henne mest, därför valde hon att byta program till biovetenskapligt program, med inriktning mot entreprenörskap (numera biologiprogrammet).

Hon är en av de som tar examen från programmet för första gången.

– I kemiprogrammet ingick kurser i biologi. När jag läste dem insåg jag att det är med biologi jag vill arbeta, berättar hon.

I analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik väljer många studenter att göra en  utbytestermin i Skottland. Tillsammans med studievägledare valde hon att skräddarsy terminen med biologikurser.

– Kurserna i Skottland gav mig mersmak för biologi, när jag kom hem valde jag att byta program.

Inom biologiämnet vill Amra Fredholm särskilt lyfta universitetslektor Håkan Berg som har gjort undervisningen rolig och intressant för studenterna.

– De skummaste labben har blivit jätteroliga. En gång fick vi dricka olika vätskor för att se hur stor volym vi kissade ut varje halvtimma.

Examensarbete ledde till sommarjobb

I och med att Amra Fredholm tränar handboll ville hon i sitt examensarbete undersöka hur många bakterier som finns på en handboll. Innan corona-pandemin stängde ned alla handbollsträningar hann hon med att göra tre analyser på handbollar från ett herrlag, ett damlag och ett flicklag. Genom undersökningen kom hon fram till att det växte 35 – 40 olika bakteriearter på varje lags handbollar och herrarnas hade flest bakterier.

– Män har mer bakterier på sig än kvinnor på grund av att de generellt är större och svettas mer bland annat. Genom svett bryts huden ned och det finns fler gömställen för bakterierna att växa på.

Hennes handledare för examensuppsatsen arbetar på laboratoriemedicinska kliniken, mikrobiologi på universitetssjukhuset i Örebro. Genom handledaren fick hon använda avdelningens maskiner för att analysera proverna från handbollarna. Efter examensarbetet fick hon sommarjobb på avdelningens provmottagning. Arbetet innebär att hon tar emot prover och lägger in dem i ett system där en robot sprider proverna över agarplattor i en maskin. Plattorna innehåller ett tillväxtmedium som bakterierna växer på. Efter att agarplattorna har legat i värmeskåp i en till två dagar kan man se och analysera de bakterier som växer.

Men hennes mål är att i framtiden arbeta på nationellt forensiskt centrum med brottsutredning. Men först behöver hon mer praktisk erfarenhet från laboratorier.

– Att få vara en del i brottsbekämpning känns riktigt maffigt och har alltid lockat mig. Analyserna kan ha stor betydelse när det kommer till olika utredningar. Ett viktigt och riktigt intressant arbete helt enkelt!

Text: Anna Asplund
Foto: Jesper Mattsson

Från och med höstterminen 2020 byter Biovetenskapligt program, inriktning mot biologiskt entreprenörskap namn till Biologiprogrammet. Vissa kurser kommer att ändras i och med det nya programmet. För mer information kontakta studievägledare. Programmet kan sökas till höstterminen 2021.