"Det bästa med att plugga utomlands är alla möten med nya människor"

1/4

För juriststudenten Ludvig Ekelöf blev utbytesterminen i den belgiska staden Liège ett minne för livet.
– Att få en plats inom Erasmusprogrammet är en jättebra chans att få uppleva ett nytt land och ta del av en annan kultur, säger han.

För Ludvig Ekelöf passade det perfekt att studera sin sjunde och näst sista termin på Juristprogrammet vid Örebro universitet utomlands. Att det blev just Belgien är lite av en slump.

– Jag visste att jag ville till ett fransktalande land och valde mellan Liège i Belgien och Lyon i Frankrike, berättar han.

På plats vid det nya universitetet läste han kurser i juridik och rättsvetenskap, som han redan på förhand fått besked om att han skulle kunna tillgodoräkna sig som en del av juristutbildningen. Han pluggade dessutom franska två kvällar i veckan och fick lära sig om landets kultur och traditioner.

– Det var jätteintressant att få ta del av andra perspektiv och erfarenheter. Undervisningen på universitetet är lite annorlunda än hemma, till exempel läste vi alla kurser parallellt under terminen och skrev alla tentor på slutet. Det kändes också som att professorerna var lite mindre styrda av kursplaner och mer fria att göra som de vill, säger han.

Nya vänner – för livet

Ludvig Ekelöf delade korridor med nio andra utbytesstudenter och lärde också känna många nya människor genom sina studier. Det visade sig dessutom att två andra juriststudenter från Örebro universitet också läste vid universitetet i Liège.

– Vi kände inte varandra innan, men kom väldigt nära varandra under terminen. Det absolut roligaste med utbytesterminen är att ha träffat så många studenter från andra länder. Det tar jag med mig – resten av livet.

Extra stipendium för hållbart resande

Som Erasmusstipendiat kan man söka ett extra stipendium för att resa hållbart till sin nya studieort. Ludvig kände inte till den möjligheten när han åkte, men valde tåg i stället för flyg när det var dags att åka hem igen.

– Det var skönt att slippa kaoset på flygplatserna. Och själva tågresan var smidig. Jag kan absolut rekommendera andra att ta tåget, säger han.

Även under terminen fanns det tid och utrymme för en hel del resande med tåg.

– Liège är centralt beläget både i Belgien, så vi reste till andra städer i landet och passade även på att åka till Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Det var enkelt att boka och hyfsat billigt att åka tåg.

Har du några tips till den som funderar på att plugga utomlands?

– Det är ju lite av en once in a life time experience, så jag tycker att man ska ta chansen som student att söka Erasmusstipendium och testa ett nytt land. En annan sak som kan vara bra att veta är att det finns kontaktpersoner vid de olika universiteten som kan hjälpa till att hitta rätt kurser, till exempel. Vår kontaktperson i Liège var väldigt mån om oss utbytesstudenter, det hade varit bra att veta innan vi åkte ner, säger Ludvig Ekelöf.

Text: Anna Lorentzon

Plugga utomlands med Erasmus+

Erasmus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen. Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera eller göra praktik utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur.

Ansökan till Erasmus+ är öppen mellan 15 och 30 november.

Här kan du läsa mer om Erasmus+.

Har du frågor om utbytesstudier kan du kontakta Internationella kontoret på This is an email address.