Eric vann pris för sin idé som ska få unga att konsumera hållbart

Studenten Eric Grankvist.

"Jag hade inte kunnat tänka mig ett bättre sätt att avsluta min tid på Örebro universitet", säger Eric Grankvist.

Hur ska ungdomar kunna styras till mer hälsosamma och hållbara konsumtionsmönster? Den frågan tog sig måltidsekologstudenten Eric Grankvist an i en utmaning från Cambridge University.
– Det känns näst intill overkligt att mitt team vann, säger han.

Eric Grankvist är en av ett femtiotal studenter från hela världen som valts ut för att delta i Sweden Policy Boot Camp, ett samarbete mellan universitetet Cambridge, Regeringskansliet och EAT, en stiftelse som jobbar för hållbar matproduktion.

Tillsammans med studenter från Japan, USA, Indonesien och Sverige ingick han i ett team som skulle presentera en lösning för hur svenska ungdomar ska ändra sina matvanor till att bli mer hälsosamma och hållbara.

– Vår idé går ut på att använda skolmatsalen som en laborationssal och maten som laborationsmaterial. På så sätt vill vi göra det abstrakta begreppet ”hållbar utveckling” mer greppbart och lättillgängligt redan i tidig ålder, berättar Eric Grankvist.

"Skolmatsalen är en outnyttjad resurs i undervisningen"

Samma metod kan också användas för att lära elever hur måltidernas näringsinnehåll beräknas.

– Skolmatsalen är en outnyttjad resurs som skolorna kan använda även i den ordinarie undervisningen.

Målet är att ökad kunskap och medvetenhet om vad hälsosamma och hållbara konsumtionsmönster innebär ska leda till att ungdomar gör bättre val – och får ett bättre konsumtionsmönster.

– Vi hoppas att vår idé kommer att skapa en ökad känsla av meningsfullhet under den lärande processen och också bidra till hållbara och näringsriktiga måltider som gör att ungdomar får med sig ett aktivt handlande även i vardagen.

Fick pitcha inför expertjury

Tolv team fick pitcha sina idéer inför en jury, som bestod av experter från akademi, näringsliv och organisationer som jobbar för en hållbar utveckling. De bedömdes utifrån kriterier som genomförbarhet, kreativitet och möjlighet att bidra till en samhällsförändring.

Ditt team utsågs till vinnare. Hur känns det?

– Det känns näst intill overkligt och jag hade inte kunnat tänka mig ett bättre sätt att avsluta min tid på Örebro universitet. Jag skulle vilja tacka alla på Måltidsekologprogrammet, både lärare och studenter, för en otroligt givande utbildning med härlig atmosfär som givit mig chansen att utvecklas inom det ämne som jag värderar allra högst.

Bidrar till EU-toppmöte

Vinsten i Sweden Policy Boot Camp innebär att Eric Grankvist och hans team får chansen att presentera sin idé för statssekreteraren på Näringsdepartementet, som ska delta på FN:s toppmöte om hållbara livsmedelssystem, Food Systems Summit 2021.

– Det känns fantastiskt att få chans att bidra till en mer hållbar livsmedelsbransch och jag har stora förhoppningar om att fortsätta göra det även i framtiden.

Till sommaren tar Eric Grankvist examen från Måltidsekologprogrammet vid Örebro universitet.

– Jag drivs av att utveckla arbetet med att göra både livsmedelsproduktionen och måltidsupplevelsen mer hållbar i ur ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Jag besitter en stor entreprenörsanda och målet är att mitt arbete ska bidra ett framtida cirkulärt livsmedelssystem, säger han.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jonatan Gripenberth

Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg

Idén om att använda skolmåltiden som utgångspunkt i lärandet kommer från ett forsknings- och utvecklingsprojekt som ingår i Örebro universitets satsning på Mat och hälsa. Här kan du läsa mer om projektet  "Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg" .