Foo Fighters har gjort grammisvinnare mätt på dubbar

Anton Sundell pratar med studenter.

Han studerade i Örebro – nu kan han titulera sig grammisvinnare.
När musikern Anton Sundell besökte musikproducentutbildningen delade han med sig av sin kunskap. Och berättade varför Foo fighters helt har ändrat hans syn på ett vanligt trick för musikproducenter.

Besöket genomfördes i mitten av mars, innan corona-pandemin fick universitetet att ställa om till distansundervisning, som Anton Sundell träffade studenterna vid Örebro universitet.

Grammisen som Anton Sundell vann tillsammans med Martin Hederos i kategorin Årets Jazz för albumet “Era Spår kom som en blixt från klar himmel för honom.

–  I albumet ville jag bemästra att spela in och mixa piano.

Varje låt i albumet har en egen personlighet, eftersom varje låt är baserad på en person.

– Jag ville förmedla pianots klang och variation för varje person.

En av frågorna Anton Sundell fick besvara var hur han arbetar med dubbar och sång som musikproducent. Det betyder att sången spelas in flera gånger i samma spår för att få en musikalisk effekt.

– Foo Fighters har gjort mig mätt på dubbandet eftersom de överanvänder tekniken. Deras album tappar i variation i och med att sången alltid är dubbad.

För det gäller att hitta det egna musikaliska uttrycket som musikproducent, samtidigt som man ska låta artisten förverkliga sig själv.

Anton Sundell är nöjd med studierna på Musikhögskolan. Under studietiden fick han möjlighet utvecklas musikaliskt och hitta sin spelstil. Han tycker att det är viktigt att lära sig hantverket och samtidigt hitta sin egen stil.

– När du börjar arbeta handlar det inte om dig, utan om andras musik. Vet du vad du vill och har din konstnärliga identitet är det lättare att hamna i de sammanhang som är rätt för dig.

Anton Sundell och Ida Staake.

Ida Staake är en av studenterna som lyssnade på Anton Sundell. Hon tar examen till våren och har redan startat sitt eget företag. Under utbildningen har hon kunnat utveckla sitt konstnärliga jag, men snart handlar det om att få en inkomst för att betala mat och hyra.

– Jag vet att jag inte kommer kunna göra det jag vill på en gång, men genom företaget har jag byggt grunden för framtiden, säger Ida Staake.

Hon tycker att det är värdefullt att höra alumner berätta om sina karriärer efter studierna. Under utbildningen får studenterna lära sig grunderna i musikproduktion och vad som är ”rätt” och ”fel” i en studio.

– Det är egentligen det som är problematiskt. Det finns inga rätt och fel – en mikrofon kan inte riktas på rätt sätt. Vänder du på den så får du ett nytt ljud, säger Anton Sundell.

Men:

– För att våga göra annorlunda och hitta din egen musikstil måste du veta hur grunderna fungerar, annars vet du inte varför du gör annorlunda.

Text och foto: Anna Asplund