Globalisering, var god dröj

Magnus Lodefalk.

Magnus Lodefalk

År 1665 härjade pesten i Storbritannien och som försiktighetsåtgärd stängdes universitet i Cambridge under drygt ett år. Under ledigheten kom studenten Isaac Newton fram till gravitationslagen. Magnus Lodefalk, forskare i nationalekonomi, tar avstamp i gravitationslagen när han analyserar coronapandemins effekter på globaliseringen.

Land efter land har nu infört restriktioner för utlandsresor, och utrikeshandeln stannar upp i takt med fallande efterfrågan och störningar i leverantörskedjor. Coronaviruset har pausat globaliseringen. Om det blir så att den hamnar på reträtt med större grad av ”självhushållning” riskerar den gemensamma kakan att minska. Nationalekonomen Magnus Lodefalk ger perspektiv utifrån forskningen i internationell ekonomi.

Artikeln finns att läsa på Kvartal.