Golvbranschen satsar på hållbarhet – här utbildas företagsledare från hela landet

Golvkedjans Mia Lilja, marknadschef, Lars-Åke Lidén, vd, och Lisa Jackson, hållbarhetsansvarig, ser många fördelar med uppdragsutbildningen på Örebro universitet. ”Det här är raka motsatsen till det vi blir matade med varje dag, från sociala medier, reklam och fake news. Här kan vi bara sitta och lyssna och få en analys som är baserad på forskning. Det ger en helt annan tyngd i informationen”, säger Lisa Jackson.
Hållbarhet blir en allt viktigare fråga även för hantverksföretag. Genom en unik utbildning i samarbete med Örebro universitet får golvföretagare runt om i landet lära sig mer om hållbarhet för att möta ökade krav från kunder.
– Det är både lönsamt och känns bra i magen, säger Lars-Åke Lidén, vd för Golvkedjan.
Forskaruppdrag drivs av Örebro universitet Holding och matchar externa organisationers behov och utmaningar med forskare som har intresse och kunskap inom det specifika området. Utbildningen ”Hållbart företagande” är en skräddarsydd uppdragsutbildning, som inte ger akademiska poäng, riktad till yrkesverksamma.
Golvkedjan AB är en entreprenadkedja för golv och plattsättning som består av 67 delägare runt om i landet. Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare även för hantverkare – därför har Golvkedjan valt att storsatsa på utbildning.
– Vi insåg ganska tidigt att det inte bara kan vara vi på kedjekontoret som ska prata hållbarhetsfrågor med alla våra kunder därute. Det måste de enskilda golvkedjeföretagen också kunna göra, säger Lars-Åke Lidén, vd för Golvkedjan.
Därför kontaktade han Tommy Borglund, universitetslektor i företagsekonomi, och Frans Prenkert, professor i företagsekonomi, och hörde sig för om de kunde tänka sig att ge en utbildning i hållbart företagande.

Genom Forskaruppdrag vid Örebro universitet Holding blev uppdragsutbildningen verklighet och i år ges kursen för fjärde gången.
– Vi har utbildat ett femtiotal företagsledare och arbetsledare i hållbart företagande. Det är vi stolta över, säger Lars-Åke Lidén.
Vad ger den här utbildningen?
– Den ger ett större självförtroende i hållbarhetsfrågor och vad hållbarhet egentligen handlar om. Hantverksföretag är ofta små eller medelstora och är inte vana vid den här typen av diskussioner. Så det här ger kunskap och lite råg i ryggen när kunderna börjar efterfråga tuffare hållbarhetskrav, säger Mia Lilja, marknadschef på Golvkedjan.
– Hållbarhet blir en allt viktigare fråga för våra kunder, vilket gör att de ställer högre krav på oss. Då måste vi kunna leverera på det, säger Lisa Jackson, hållbarhetsansvarig på Golvkedjan.
Hur är det att som privat företag samarbeta med universitetet?
– Fantastiskt. Det här är raka motsatsen till det vi blir matade med varje dag, från sociala medier, reklam och fake news. Här kan vi bara sitta och lyssna och få en analys som är baserad på forskning. Det ger en helt annan tyngd i informationen, säger Lisa Jackson.
– Det är en helt unik utbildning i golvbranschen, den finns inte någon annanstans. Och mig veterligen är det här första gången som golvbranschen dockar in med akademin – och det har fungerat över all förväntan, säger Lars-Åke Lidén.

Två av deltagarna på årets utbildning var Jimmy Persson på FloorCo i Jönköping och Theodor Landler på Golvmaterial i Nyköping.
– Vi är ju hantverkare och inte specialister på hållbarhetsfrågor. Men vi ser att det här kommer att bli en affärsnytta för oss framöver och då är det kul att kunna ligga i framkant, säger Theodor Landler.
– När vi pratar större entreprenader från de större kunderna så kommer det mer och mer hållbarhetskrav. Men vi tror också att det här kommer att bli viktigare även för våra mindre privata kunder, säger Jimmy Persson.
Vad tar ni med er härifrån?
– Dels får vi en hel del verktyg som vi kan använda. Dels handlar det om erfarenhetsutbyte, en möjlighet att träffa kollegor i branschen. Jag tror att vi kommer att kunna ta de här stora bilderna och sedan göra om det till något vi kan använda i vår kommunikation med kunder, säger Jimmy Persson.

Det finns så klart skillnader i hur man utbildar en student och en företagare. Tommy Borglund berättar att de har försökt att utforma kursen på ett sätt som passar de yrkesverksamma.
– Vi blandar teoretiska modeller med hur det fungerar i praktiken genom att titta på företagens utmaningar och möjligheter. Det gör att vi hela tiden kan kombinera teori och praktik, säger Tommy Borglund och fortsätter:
– Jag tycker att den här typen av utbildningar är en jätteviktig del av universitetets uppdrag och ett område som kan utvecklas mycket mer. Det är ett sätt att demokratisera den kunskap som finns på universitetet och göra utbildning tillgänglig för många fler.
Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson