Kristina Colléns sociala innovation Alma tar steget in i dataspelsvärlden: ”Obruten mark”

Deborah Carlander och Milla Nilsson, studenter i dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde, utvecklar dataspelet om Alma, som bygger på socionomen Kristina Colléns sociala innovation.

Karaktären Alma, en flicka med autism och adhd, har skapats av socionomen Kristina Collén för att lyfta flickor med funktionsvariationer. Hittills har Almamodellen blivit både barnböcker, teater och föreläsningar. Nu är det dags att inta dataspelsvärlden.
– Jag tror att spelet kommer att tillföra jättemycket. Tjejerna i den här målgruppen gillar att spela spel, säger Kristina Collén.

Under de senaste åren har Kristina Collén, socionom vid Örebro universitet, utvecklat Almamodellen, som handlar om att synliggöra och lyfta flickor med autism och/eller adhd. Efter tiden i innovationsmiljön Social Impact Lab har modellen vuxit och innefattar i dag flera barnböcker, en teaterföreställning, föreläsningar och olika typer av kollegial samverkan.

Nu arbetar Kristina Collén på nästa steg, nämligen att Alma ska bli ett dataspel.

Fick pitcha idén för studenter i dataspelsutveckling

– I Social Impact Lab-programmet hade vi ibland inbjudna gäster och vid ett sådant tillfälle var det en webbdesigner som kläckte idén: Att göra ett dataspel kring Alma med interaktiva rum att gå in i för att jobba med de här frågorna, säger Kristina Collén.

Sedan dess har hon försökt att hitta någon som ska skapa spelet. Efter att ha haft kontakt med en av lärarna för Högskolan i Skövdes magisterprogram Serious Games, fick Kristina Collén pitcha sin idé för studenterna.

En grupp på sju studenter nappade på Alma-idén och har under hösten börjat utveckla spelet.

– Jag gjorde min kandidatuppsats i form av ett mobilspel inriktad mot kvinnor med högfungerande autism, så det här lät intressant. Det finns studier som visar att kvinnor med autism ofta utvecklar ångest – och ofta dras mot datorspel – så jag tror att det är en bra kombination, säger Deborah Carlander, som läser en master i dataspelsutveckling med inriktning mot Serious Games.

– Spel är oftast mansdominerade, så att få göra ett spel mot den här målgruppen berörde mig mycket, säger Milla Nilsson, som läser magisterprogrammet Serious Games.

Dataspel.

I spelet löser huvudkaraktären och detektiven Alma olika gåtor.

Hoppas att spelet kan minska psykisk ohälsa

Målet med dataspelet, liksom hela Almamodellen, är att synliggöra och förbättra tillvaron för flickor med autism och/eller adhd, till exempel genom att minska psykisk ohälsa. Förutom att inkludera några av nyckelkaraktärerna från boken Almas detektivbyrå, som spelet bygger på, fick studenterna fria händer.

Resultatet blev ett spel där huvudpersonen och detektiven Alma löser olika gåtor. I veckan bjöds ett antal flickor ur målgruppen in till ORU Innovation Arena för att testa spelet tillsammans med Kristina Collén och studenterna.

– Vi vill se om deltagarna kan relatera till Alma som huvudkaraktär. Vi vill också se om det är ett roligt spel, som de tycker om, säger Milla Nilsson.

– Efteråt ska vi analysera och diskutera feedbacken och sedan finslipa spelet, säger Deborah Carlander.

– För mig känns det helt fantastiskt, att skapa ett spel är en så rolig grej som jag har jobbat länge med att få till. Jag tror att spelet kommer att tillföra jättemycket. Tjejerna i den här målgruppen gillar att spela spel. Vad jag vet finns det inga spel just för den här målgruppen, så det här är obruten mark, vilket gör det extra roligt, säger Kristina Collén.

Text och foto: Jesper Eriksson