Barnbok synliggör flickor med autism och ADHD

Kristina Collén

Kristina Collén släpper nu sin bok om Alma, där hon vill synliggöra flickor med funktionsvariationer.

I veckan släpps universitetsadjunkt Kristina Colléns bok om detektiven Alma, som löser mysterier med hjälp av sina två A:n, A som i autism och A som i ADHD. Boken riktar sig till barn, men är också en del av en modell som ska stötta skolpersonal i arbetet med barn och unga som har funktionsvariationer.

Detektiven Alma är tio år och har en diagnos inom autism och ADHD. Hon har flera förmågor, till exempel är hon en riktigt god lyssnare, vilket är en fördel när man är detektiv. I ”Alma och papegojmysteriet”, som kommer ut på Idus förlag, tar sig Alma an fallet med en operasjungande papegoja som mystiskt har försvunnit.

– Alma är en tuff tjej som löser problem på det mest finurliga sätt, berättar Kristina Collén, universitetsadjunkt vid Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete på Örebro universitet.

Boken Alma.

Boken riktar sig framför allt till barn i åldersgruppen 6-10 år, och den kommer också att ligga till grund för den så kallade Alma-modellen, som Kristina Collén har utvecklat som en social innovation inom ramarna för Social Impact Lab vid Örebro universitet. Social Impact Lab är ett initiativ som ska främja utveckling av idéer och innovation med fokus på samhällsnytta.

Vill sprida kunskap

ALMA står för Att Leva Med Autism/ADHD och modellen består av ett utbildningsprogram som innefattar bland annat föreläsningar och workshops. Målgruppen är pedagoger och andra som jobbar i skolan.

– Alma-modellen är en fördjupning av min barnbok om Alma, och syftar till att sprida kunskap och inspirera till insatser i exempelvis skolmiljön för flickor med autism och ADHD, berättar Kristina Collén.

Kristina Collén har under 24 år varit verksam som socionom och bland annat jobbat som kurator inom habilitering och elevhälsa. Sedan 2010 arbetar hon som universitetsadjunkt och undervisar studenter på socionomprogrammet. Hon är även utbildad i kreativt skrivande.

– Jag har en övertygelse om att om vi inte tar bättre vara på alla människors resurser så blir världen tråkigare. Vi behöver människor med olika funktionsvariationer, de som exempelvis tänker radikalt utanför boxen eller enbart med hjärtat.

Varför har du valt att skriva en bok just för barn?

– Jag har skrivit en barnbok om dessa tjejer för att synliggöra dem och lyfta både deras förmågor och det som trasslar till sig, så att vi får kunskap tidigare än vad som ofta är fallet i dag, säger Kristina Collén.

Kristina Collén kommer att presentera sin bok onsdag den 26 september mellan 16 och 19 på Social Impact Lab, en trappa upp i Teknikhuset på Örebro universitet. Journalister är välkomna att närvara.

Följ Almas framfart på Instagramkontot #detektivalma

Text: Anna Lorentzon
Fotograf: Torgny Pettersson
Illustration: Lisa Lindqvist