Linje 14:s studiehjälp blir digital

Kenan Keljalic sitter framför en bärbar dator.

–Jag hoppas att så många som möjligt ska utnyttja möjligheten till läxhjälp via den här kanalen, säger, Kenan Keljalic, verksamhetsansvarig för Linje 14.

Coronapandemin satte stopp för studiehjälp som Linje 14 erbjuder närmare 3 500 högstadieelever under hela skolåret. Men med start denna vecka kan eleverna återigen få hjälp av studentambassadörer med sina skoluppgifter – i ett digitalt klassrum.

Studentambassadörerna är tillgängliga två timmar under eftermiddagarna, måndag till torsdag. Via den digitala plattformen Discord kan eleverna ställa frågor via chatten, skicka direktmeddelanden till studentambassadörerna och starta videosamtal.

– Vi har tyvärr fått ställa in våra studiehjälpstillfällen, men behovet finns fortfarande. Därför är vi väldigt glada att vi nu kan erbjuda eleverna digital läxhjälp, säger Kenan Keljalic, verksamhetsansvarig för Linje 14 vid Örebro universitet.

Positiv respons

Linje 14 har sex samarbetsskolor i Örebro och tre i Karlskoga. I Karlskoga lanserade man de digitala studiehjälpstillfällena strax innan påsklovet och nu är de också tillgängliga för Örebroeleverna. Responsen från eleverna har varit väldigt positiv.

– Studiehjälpen online har varit över förväntan faktiskt. I början så var jag fundersam på hur det skulle gå, men det har funkat kanon verkligen. Oavsett vilket ämne jag håller på med så finns det hjälp att få. Alla är superduktiga på att hjälpa till oavsett vad det gäller, säger Linus som går i årskurs 8 i Karlskoga.

Hittills har cirka 100 elever från Karlskoga anslutit sig till den digitala plattformen och vid varje studietillfälle har cirka 15 elever interagerat med studentambassadörerna.

– Vi vill kunna tillgodose de behoven eleverna har trots att vi just nu inte kan vara fysiskt på plats i skolorna. Jag hoppas att så många som möjligt ska utnyttja möjligheten till läxhjälp via den här kanalen, säger Kenan Keljalic.

Hur har uppstarten av studiehjälp online fungerat?

– Vi har fått fundera på hur vi får eleverna att hitta till den digitala studiehjälpen och där har vi en del kvar att jobba på tillsammans med skolorna via deras plattformar, men också på sociala medier. Sedan har vi även fått fundera på hur vi ska arbeta rent praktiskt med den digitala studiehjälpen. Vi har stor erfarenhet av den ordinarie studiehjälpen men det här är helt nytt för oss, säger Kenan Keljalic.

Nya möjligheter

I coronakrisens spår har den digitala lösningen för studiehjälp också öppnat upp för nya möjligheter inom verksamheten.

– När studiehjälpen var på skolan så var det endast en gång i veckan, men nu när den sker online så finns det tillgång till hjälp fyra gånger i veckan och det är perfekt, säger Linus.

– Vi har diskuterat den digitala plattformen för studiehjälp förut. Nu när den är på plats kan den i framtiden vara ett alternativ för elever som bor i kommuner lite längre bort som Askersund och Ljusnarsberg och som vi inte har ett samarbete med än, säger Kenan Keljalic.

Text och foto: Jasenka Dobric

Linje 14 är ett samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun som har pågått sedan 2003. Syftet att motivera unga till att söka sig vidare till högre studier. Sedan 2018 finns även ett samarbete med Karlskoga kommun utifrån Linje 14-konceptet som går under namnet #pluggavidare. För närvarande omfattar verksamheten sex högstadieskolor i Örebro och tre i Karlskoga.