Örebrostudenten Malin kan bli Årets tech-tjej 2021

Malin Pandikow

"Jag vill visa unga tjejer och andra som inte är så representerade idag vilka möjligheter det finns med teknikbranschen", säger Malin Pandikow.

Örebrostudenten Malin Pandikow är en tio nominerade till Årets tech-tjej 2021, en utmärkelse som delas ut för 19:e året i rad av Microsoft.
– Det känns jättekul, det är verkligen en ära att uppmärksammas för det viktiga arbetet att inspirera andra till teknikbranschen, säger hon.

Malin Pandikow studerar sista terminen på Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot industriell ekonomi vid Örebro universitet. Hon har bland annat varit med och startat FemTek, ett nätverk som jobbar för ökad jämställdhet både på ingenjörsprogrammen vid Örebro universitet och i teknikbranschen i stort.

– Jag vill visa unga tjejer och andra som inte är så representerade idag vilka möjligheter det finns med teknikbranschen. Vi använder ju mer teknik än någonsin och därför är det viktigt att det finns samma representation bland de som skapar tekniken som hos de som använder den. Det behövs förebilder i tech-branschen, säger hon.

Vad skulle det betyda för dig att vinna Årets tech-tjej 2021?

– Det skulle vara jättekul. Den som vinner blir ambassadör för Microsoft under ett år och får bland annat vara med och driva olika projekt som handlar om att öka jämställdheten och visa vilka möjligheter det finns med digitaliseringen. Det skulle betyda jättemycket för mig.

Syftet med utmärkelsen Årets tech-tjej är att lyfta fram unga kvinnliga förebilder och inspirera fler unga tjejer till en karriär inom tech och IT-branschen. Vinnaren utses den 18 mars.

Här kan du läsa mer om tävlingen.

Text: Anna Lorentzon