Nu testkörs studentinnovationen på marknaden: ”Början på något stort”

Studenten Ludvig Löfgren tillsammans med Thomas Pettersson, produktionsansvarig för fjärr och distribution på Närkefrakt som sköter leveranserna åt Farmly i Örebro.

Appen Farmly gör det möjligt för livsmedelsproducenter och restauranger att handla direkt med varandra. Just nu testas studenternas innovation på marknaden för första gången.
– En milstolpe för oss, säger studenten Axel Rosén i bolaget Sweden Alfa Group.

Att uppmuntra och stötta studenters entreprenörskap och innovationer är en prioriterad fråga för Örebro universitet och en av anledningarna bakom grundandet av ORU Innovation Arena.

Ludvig Löfgren, Fredrik Birgersson, Andreas Siljefors och Axel Rosén är fyra studenter som brinner för just detta och som stöttas av både det lokala innovationskontoret ORU Innovation och det regionala Foodprojektet som drivs av ORU Holding.

Möjliggör direkthandel mellan lantbrukare och restauranger

De har utvecklat appen Farmly som gör det möjligt för livsmedelsproducenter och restauranger att handla direkt med varandra. Innovationsresan har nu lett fram till en första testkörning på marknaden. Av den anledningen har studenterna även bildat bolaget Sweden Alfa Group AB, där ORU Holding AB är delägare och sitter med i styrelsen.

– Vi har haft ett stort intresse för entreprenörskap sedan lång tid tillbaka och jobbat mycket med de frågorna med universitetet och Holdingbolaget. Nu kände vi att det var rätt läge att ta nästa steg och bilda ett bolag, säger Axel Rosén.

Onsdagen 29 september lanserades appen och gjorde det möjligt för ett antal livsmedelsproducenter och restauranger i länet att handla med varandra. Lantbrukarna lade ut varor till försäljning och restaurangerna beställde. Leveranserna sköttes av Närkefrakt. Restaurangerna som var med i pilottestningen av Farmly var Katrinelund, Kitchenette, Rosengrens Skafferi och Bryggerikrogen i Nora.

– Det känns väldigt roligt att vi har kommit så här långt, samtidigt så är det också en anspänning. Vi vill ju att allt ska flyta på så bra som möjligt – och som tur är har det än så länge gått väldigt bra, säger Ludvig Löfgren och Axel Rosén lägger till:

– Att vi nu lanserar en app, som vi har byggt helt själva, på marknaden är en milstolpe för oss.

Tidigare i år var Farmly med i ORU Holdings crowdfunding, för att få in kapital till utvecklingsarbetet. Sedan dess har studenterna genomfört ytterligare marknadsundersökningar, verifieringar och även besökt lantbrukare.

Det märks att intresset för Farmly är stort, berättar Torbjörn Karlgren, projektledare för Food.

– Förutom Örebro län så har Värmland visat intresse, och det första mötet resulterade i att man vill ha ett samarbetsavtal med Farmly. Vi har också haft en presentation för Region Dalarna som nu kommer att ordna möten där Farmly både får träffa lantbruksföretag och restauranger, de kommer även att lämna förslag på logistikpartner i Dalarna.

Siktar på stor lansering till våren

Närmast fokuserar studenterna på att fullfölja och utvärdera pilottestet av appen.

– Vi kommer att köra piloten i ett par veckor till, sedan tar vi ned systemet för att kunna justera, rätta till eventuella problem och bygga ut funktionaliteten. Sedan gör vi en stor lansering till våren, då blir det inte bara i Örebro utan förhoppningsvis i hela Mellansverige, säger Ludvig Löfgren och fortsätter:

– I piloten har vi bara tagit med grönsaksproducenter, men till den stora lanseringen ska vi även kunna erbjuda spannmål, kött och fisk.

Att innovationen mottagits så väl bland aktörerna på marknaden, tror de beror på att erbjudandet är unikt – och efterlängtat.

– Ur producenternas perspektiv så kan vår lösning innebära högre lönsamhet, eftersom de får behålla en större del av försäljningssumman. Dessutom gör vi det möjligt att förbeställa, vilket gör att de kan planera sin produktion på ett bättre sätt. För restaurangernas del är det här en möjlighet att få färska, lokala råvaror direkt till restaurangen och på så vis erbjuda kunderna en högre kvalitet. De får också varorna till ett bättre pris än i dag, säger Ludvig Löfgren.

– Vi ser det här som början på något stort i framtiden, säger Axel Rosén.

Text och foto: Jesper Eriksson