Kampen mot hedersrelaterat våld samlar aktivister, politiker och forskare

Nawal El Saadawi.

Nawal El Saadawi besöker Örebro universitet

Nawal El Saadawi, egyptisk författare, läkare och politisk aktivist besöker Örebro universitet för att träffa politiker, praktiker och forskare. Det är avslutningen på EU-projektet Fatima – ett projekt mot hedersrelaterat våld.

Nawal El Saadawi är omtalad - som författare har hon varit med i spekulationerna inför nobelpriset i litteratur, som läkare har hon haft ansvar för folkhälsofrågor i Egypten och som aktivist fängslades hon av den egyptiske presidenten. Den röda tråden i hennes yrkesliv är kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck.

- Kvinnor måste ta alla tillfällen att tala för sig själva och inte låta männen göra det, konstaterade Nawal El Saadawi när hon inledde den andra delen av tisdagens program.

Allt som allt träffas 170 aktivister, praktiker, politiker, forskare och konstnärer i Örebro för att tillsammans summera EU-projektet och diskutera hur arbetet mot våld och förtryck kan fortsätta.

Porträtt på Sofia Strid

Sofia Strid

– Vi har arbetat med etniska minoritetsorganisationer i fyra olika länder. Vi har undersökt vad de behöver hjälp med men har också hittat nya vägar för att diskutera mänskliga rättigheter och hedersrelaterat våld. Det är ett projekt som innehåller både forskning och praktik, säger Sofia Strid, forskare i genusvetenskap vid Örebro universitet.

Arbetat i fyra länder

Projektet Fatima finns i Storbritannien, Grekland, Portugal och Sverige. Forskare och praktiker har träffat representanter från 25 organisationer i varje land och har bland annat utbildat ledare i att prata om mänskliga rättigheter och hedersrelaterat våld med sina medlemmarna.

– Vi har till exempel tagit fram ett spel. Det spelas under 10 veckor. Deltagarna får en fråga – till exempel vad gör du om du vet att din granne slår sina barn? De får en vecka på sig att ta reda på svaret, säger Sofia Strid.

Svaren finns inte i spelet utan deltagarna får helt enkelt ta reda på vilken myndighet de ska vända sig till och sedan besöka den för att få svar på sin fråga.

– Det är ett sätt att minska avståndet mellan människor och myndigheter och förhoppningsvis ta bort den rädsla som många känner inför att kontakta myndigheter. Dessutom får de reda på inte bara hur myndigheter fungerar utan också vilka lagar och regler som gäller i Sverige. Svaret tar de med sig tillbaka till gruppen de spelar med, säger Sofia Strid.

Prata om svåra frågor

– Det är viktigt att få prata om svåra frågor. Det märkte jag i mitt tidigare projekt som handlade om könsstympning. Jag mötte män som aldrig ens sagt ordet och som inte visste vilka hälsoproblem det för med sig.

På konferensen berättar även den palestinska dokumentärfilmaren Bhutina Khuroy om palestinska kvinnor som suttit fängslade och Jeff Hearn, forskare i genusvetenskap vid Örebro universitet, om sin forskning om kön, sexualitet och våld.

Konferensen arrangeras av Länsstyrelsen och Örebro universitet i samarbete med Folkuniversitetet i Uppsala. Läs mer om Fatima-projektet.

Text: Linda Harradine
Foto: Maria Elisson, Linda Harradine