Hon vill hjälpa barn och unga – psykologprogrammet firar 15 år

Cecilia Ryderås på Campus Örebro.

Cecilia Ryderås vill i framtiden hjälpa barn och unga. Nästa år tar hon psykologexamen.

Redan på högstadiet visste Cecilia Ryderås att hon ville bli psykolog. Nu läser hon sin sista termin på psykologprogrammet och vet att hon i framtiden vill arbeta med barn och unga.

Cecilia Ryderås hade hunnit med att resa runt i Australien, plugga i Spanien och arbeta inom äldrevården innan hon började utbilda sig till psykolog. Valet av utbildningen var lätt men det var slumpen som avgjorde att det blev just Örebro universitet.

– Som tonåring hade jag många jämnåriga i min närhet som inte mådde bra och jag tror att det var då intresset för psykologi väcktes. Jag sökte alla psykologprogram i landet och höll tummarna, säger Cecilia Ryderås.

I dag är hon glad att hon flyttade från Stockholm till Örebro, inte minst på grund av alla nya vänner hon har fått under sina studieår.

– Jag har verkligen trivts jättebra med att plugga i Örebro. Redan från början hade vi en god sammanhållning i klassen och för mig har det skapat trygghet och sammanhang i en ny stad, säger hon.

Extra roligt med praktiska moment

När Cecilia Ryderås ser tillbaka på sina år på psykologprogrammet är hon väldigt nöjd med utbildningen. De roligaste kurserna har varit de med en nära anknytning till arbetslivet.

– Det blir roligare ju längre man kommer in i utbildningen. Man kommer närmare arbetsuppgifterna när man börjar lära sig om psykiatriska diagnoser, hur man genomför en utredning och hur man behandlar en klient.

En annan del av utbildningen som Cecilia Ryderås uppskattar är de praktiska momenten under de kliniska kurserna samt den verksamhetsförlagda utbildningen som hon gjorde på barn- och ungdomspsykiatrin.

– Jag tycker att praktiken var väldigt värdefull. Den terminen var mer krävande, men det är då man får prova på de praktiska arbetsuppgifterna och se hur en psykolog arbetar, säger hon.

Drömjobbet är att arbeta med barn och unga

Tillsammans med en studiekamrat skriver Cecilia Ryderås just nu sin masteruppsats. Det är en experimentell studie om smärta, sömn och psykologiska faktorer.

– Vi samlar in data från 42 personer som kommer att få genomföra övningar i vårt laboratorium. Sedan ska vi analysera detta, säger hon.

I framtiden vill Cecilia Ryderås arbeta med barn och unga. Lyckas man hjälpa unga människor som mår psykiskt dåligt kan man göra stor skillnad i deras liv, menar hon.

– Jag har arbetat extra på en slutenvårdsavdelning för barn och unga. Det har varit väldigt givande och jag är glad att jag har den erfarenheten med mig nu, säger hon.

Redo för arbetslivet

I januari 2018 tar Cecilia Ryderås psykologexamen och efter fem års studier känner hon sig redo för att byta studentlivet mot ett kliniskt arbete.

– Jag ser fram emot att börja jobba och känner mig redo för det. Det känns kul men samtidigt lite läskigt.

Innan det är dags att söka ett jobb återstår först ett års praktisk tjänstgöring. Det är ett krav för att man ska kunna ansöka om legitimation som psykolog.

– Praktisk tjänstgöring kommer jag att göra i Stockholm inom barn- och ungdomspsykiatrin. Jag har ett år till efter examen då jag ska fortsätta lära mig mer under handledning.

Text och foto: Jasenka Dobric

Firar med föreläsningar och paneldebatt

Psykologprogrammet vid Örebro universitet firar 15 år den 12 oktober. Här kan du läsa mer om hur programmet har utvecklats  under åren och hur det var att studera till psykolog för femton år sedan.