"Jag kände mig väl förberedd för arbetslivet" – psykologprogrammet firar 15 år

Anna Mittendorf

Anna Mittendorf tillhör den första kullen studenter som läste Psykologprogrammet vid Örebro universitet.

När Anna Mittendorf började utbilda sig till psykolog hade hon svårt att föreställa sig de kommande fem åren på universitetet. I dag har hon ett drömjobb och tycker att hon har blivit väl förberedd för arbetslivet.

Anna Mittendorf tillhör den första kullen studenter som läste psykologprogrammet vid Örebro universitet. Hon tog examen 2007 men har studietiden i färskt minne.

– Vi firade vår 10- årsjubileum med en återträff i september. Då kastas man tillbaka till studietiden och jag mindes tentor, seminarier, grupparbeten och framförallt allt det sociala vi gjorde tillsammans under de fem åren, säger hon.

Visste tidigt att hon vill bli psykolog

Redan som fjortonåring visste Anna Mittendorf att hon ville bli psykolog. Hennes mamma, som arbetade som kurator på barn- och ungdomspsykiatrin, var en stor inspiration. Hon minns också ett skolarbete på högstadiet om utsatta barn som väckte både frustration och besvikelse hos henne.

– Det var då det började ta form. Jag kände att jag ville göra skillnad för utsatta barn och utbilda mig till psykolog.

Hur själva utbildningen skulle se ut och vad den skulle innehålla var svårt att föreställa sig. Vissa kurser var väldigt roliga att läsa och fungerade som ett kvitto på att hon hade valt rätt yrke. Andra var lite tråkiga och kändes mindre relevanta.

– I efterhand tycker jag att vi har blivit väl förberedda för arbetslivet även om man alltid känner sig lite osäker när man precis ska börja på sitt första jobb.

Anna Mittendorf valde även att läsa en termin utomlands vid Caledonian University i Glasgow. Miljöombyte lockade och hon läste kurser i bland annat neuropsykologi och psykopatologi.

– Den terminen var väldigt kul. Min uppsats var färdig och godkänd så jag hade ett härligt utgångsläge. Lektionerna var lite slappare än hemma men tentorna var ganska tuffa.

Arbetar med småbarn

Det är nu tio år sedan Anna Mittendorf tog examen. Sedan dess har hon arbetat med småbarn och barn på en tidig utvecklingsnivå.

– Jag tycker att det är härligt att arbeta med småbarn och deras föräldrar. Det har följt med mig genom arbetslivet ända sedan jag gjorde praktisk tjänstgöring i Östersund inom mödra- och barnhälsovården.

I dag arbetar hon på barn- och ungdomspsykiatriska kliniken på universitetssjukhuset i Örebro. Hon träffar alla barn upp till sex års ålder och de flesta kommer till kliniken för att de på något sätt visar tecken på avvikelser i utvecklingen. Nästan alla frågeställningar rör någon typ av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism eller ADHD.

– Jag arbetar med utredningar och bedömningar av småbarn. Där ingår till exempel begåvningstest och sedan gör jag lek- och samspelsobservationer.

Ser fram emot jubileumsdagen

Anna Mittendorf trivs med sitt arbete. I framtiden hoppas hon att behandlingsdelen för småbarn på kliniken ska utvecklas ännu mer.

– Jag tycker att det är skönt att ha landat i en känsla av att jag är rätt bra på det jag gör. Vi håller ett ganska bra tempo när det gäller små barn. De behöver inte vänta mer än ett halvår på en utredning, även om jag förstås helst skulle vilja hjälpa dem snabbare.

Hon ser fram emot jubileumsdagen och att få komma tillbaka till universitetsområdet.

– Nu har det gått femton år sedan vi började på utbildningen och det är otroligt många psykologer som har examinerats i Örebro sedan dess. Det ska bli jättespännande att lyssna på föreläsningar och träffa vänner.

Text och foto: Jasenka Dobric

Firar med föreläsningar och paneldebatt

Psykologprogrammet vid Örebro universitet firar 15 år den 12 oktober. Här kan du läsa mer om hur programmet har utvecklats under åren och hur det är att vara psykologstudent i dag.