”Basåret är ett perfekt sätt att komma in i universitetslivet”

Studenterna Moa Aronsson och Amanda Erensjö pluggar tillsammans vid ett köksbord.

Moa Aronsson och Amanda Erensjö tycker att det blir mer tid över för studier, nu när många sociala aktiviteter är inställda.

Rekordmånga studenter läser just nu vid Örebro universitet.
– Jag hade tänkt åka utomlands i höst, men istället passar jag på att beta av basåret, säger Moa Aronsson som tillsammans med sin kursare Amanda Erensjö läser naturvetenskapligt basår.

På Örebro universitet kan du läsa både naturvetenskapligt basår och tekniskt basår.

Antalet studenter i den svenska högskolan är just nu rekordstort. Enligt preliminära siffror från UKÄ har antalet studenter ökat med nästan 25 000 personer under hösten, jämfört med förra hösten. Det beror på att ekonomin och arbetsmarknaden påverkats av corona-pandemin och att regeringen har gett extra medel till universitet och högskolor för att utöka antalet studieplatser.

Även Örebro universitet har rekordmånga studenter just nu. Ett exempel på en utbildning som möjliggjorts av regeringens satsning är det naturvetenskapliga basåret, där Moa Aronsson och Amanda Erensjö pluggar.

– Jag hade tänkt åka utomlands i höst, men istället passar jag på att beta av basåret, säger Moa Aronsson.

Hon tog studenten från Samhällsvetenskapsprogrammet på Karolinska gymnasiet i Örebro i somras, och ser basåret som en bra chans att få behörighet för att kunna söka till Läkarprogrammet eller Civilingenjörsprogrammet.

– Jag har inte läst naturvetenskapliga ämnen sedan högstadiet och vill testa om det passar mig.

Basåret öppnar nya möjligheter

Amanda Erensjö kommer från Falun och tillbringade två år på resande fot, innan hon valde att flytta till Örebro för att plugga.

– Jag ser basåret som en möjlighet att vidga mina vyer och lista ut vad jag vill bli. Jag funderar på läkare eller tandläkare, men vill känna mig för lite eftersom jag inte har läst naturvetenskap på väldigt länge.

Amanda och Moa är tacksamma över att de hann läsa en hel del på plats och lära känna sina kursare, innan universitetet gick över till distansläge. Övergången till det digitala har ändå funkat bra, tycker de.

– Vi har föreläsningar och övningstillfällen via Zoom och även om det är lite krångligare när man inte kan visa en bok så går det att hitta lösningar, säger Moa.

– Lärarna har gjort det jättebra. En fördel är att man lägga upp studierna som man vill, det blir mer flexibelt, säger Amanda.

Mer tid för studier under pandemin

Preliminära siffror visar att fler studenter vid Örebro universitet klarar sina tentamina just nu, vilket kan vara ett tecken på att övergången till digital undervisning fungerat väl. Amanda Erensjö och Moa Aronsson tror att många studenter har mer tid att plugga, eftersom det finns färre distraktioner under pandemin.

– Även om det är tråkigt att mycket ställs in så innebär det att man kan lägga mer tid på sina studier. Tillvaron är inte lika hetsig nu, säger Moa.

De tror också att många ser studier som en trygghet och en fast punkt i en tid då mycket känns osäkert och oroligt i omvärlden.

– Många väljer nog att plugga nu när det inte går att resa och det är svårare att få jobb. Då är det en trygghet att satsa på en utbildning som leder till att man får ett yrke, säger Amanda Erensjö.

De rekommenderar basåret till alla som vill vidga sina vyer och prova på hur det är att läsa på universitet.

– Det blir en stegvis övergång från gymnasiet till universitetet och man får verkligen fokusera på sina ämnen, som matematik och fysik. Det är skönt att lägga tid på det utan avbrott, säger Moa Aronsson.

Text: Anna Lorentzon