Företagsam student testar ny teknik för fiskodling i Indonesien

Bilden visar Mattias Djurstedt på Örebro universitets Campusområde

”Nyttig, miljövänlig och närproducerad” är ledord för Mattias Djurstedt, som efter Indonesienresan kommer att börja odla fisk i Askersund.

Närproducerad fisk som är både ekologiskt och ekonomiskt hållbar – det är Mattias Djurstedts vision för sitt framtida bolag Närke Green Fish AB. Nu åker entreprenören och biovetenskapsstudenten till Indonesien för att testa sin nya odlingsteknik på riktigt.

Redan under gymnasiet föddes idén till en ekologiskt och ekonomiskt hållbar fiskodling. Som son till en jordbrukare har intresset för livsmedelsindustrin alltid funnits där för Mattias Djurstedt, som växte upp på en bondgård i Vimmerby.

– Som liten ville jag så klart inte bli bonde, men till slut landade jag i livsmedelsbranschen ändå. Jag hade lätt för mig i skolan och gick naturvetenskapliga programmet. Sedan en natt när jag inte kunde sova fick jag den här idén. Men jag har själv aldrig odlat fisk, så jag insåg att jag inte skulle kunna utveckla den helt själv.

Mattias valde att läsa vidare på Örebro universitet. På det Biovetenskapliga programmet (som numera heter Biologiprogrammet) med inriktning mot entreprenörskap har han fått möjlighet att fördjupa sina kunskaper i biologi – och samtidigt lära sig om hur man startar och driver företag. Flera kurser i bland annat idéutveckling och entreprenörskap sker i samarbete med Handelshögskolan.

– Jag har verkligen hittat en perfekt utbildning som kombinerar de två saker jag gillar mest: biologi och entreprenörskap. Jag är jättenöjd, säger Mattias.

”Universitetsmiljön ger kontakter”

Livet som student har dessutom öppnat dörrar han aldrig kunde drömma om.

– Jag räknade inte med att det händer så mycket på ett universitet, bara att leva i den här universitetsmiljön har gjort att jag fått kontakter och hittat kanaler som gör det möjligt för mig att förverkliga min affärsidé. När man har en idé nappar folk direkt och det finns jättemycket hjälp och stöd att få.

Förra året fick Mattias Djurstedt en plats i entreprenörskapsprogrammet re:think, som är ett samarbete mellan Drivhuset, Alfred Nobel Science Park och Zinkgruvan Mining. Där blev han en av vinnarna i programmets pitchtävling. Han blev också utvald att pitcha sin idé inför fem investerare under eventet Creative Dragons 2019.

– Jag är den första som vunnit både publikens och juryns pris på Creative Dragons.

Mattias Djurstedt visar upp några av de prischeckar han har vunnit.

Mattias Djurstedt har redan belönats med flera fina priser för sin idé. Foto: Privat.

Stödet från både lärarna på utbildningen och från kontakter inom innovationsstödssystemet har spelat stor roll för Mattias möjligheter att göra verklighet av sina planer.

– Universitetet finns ju till för att den forskning och kunskap som finns här ska nå ut i samhället och göra nytta. Universitetet, näringslivet och Örebro kommun har ett tätt samarbete och satsar jättemycket på entreprenörer och innovation och det har verkligen betytt allt för mig att få vara med i de sammanhangen.

Testar ny teknik i tropiskt klimat

Under våren kommer Mattias Djurstedt att tillbringa fyra månader i staden Bogor, fem mil söder om Jakarta på Indonesien. Resan blir möjligt tack vare ett MFS-stipendium (Minor Field Studies), som han sökt via Internationella kontoret på Örebro universitet.

–  Tanken är att jag ska skriva mitt examensarbete och samtidigt prova att utveckla en ny teknik för landbaserad fiskodling, berättar han.

Metoden som används heter biofloc, och används idag bara i tropiska länder där klimatet är betydligt varmare än hemma i Sverige. Mattias Djurstedt har ett nära samarbete med två forskare vid andra lärosäten som har tagit fram en utveckling av den odlingstekniken, som han nu alltså ska testa i skarpt läge.

– Universitetet i Indonesien har en fiskodling på 350 kubikmeter uppdelat på flera olika bassänger och de odlar både för forskning och för kommersiellt bruk. Jag kommer att få använda deras utrustning och de är jätteintresserade av vår nya metod.

Fiskodling i Askersund

Om allt går som det ska är tanken att Mattias Djurstedt ska kunna sjösätta sitt företag till sommaren.  Han har fått med sig Aspa bruk som samarbetspartner, och kommer att starta upp en fiskodling i Askersund, som drivs av spillvärme från bruket.

– Det är ett miljövänligt sätt att värma upp vattnet på, eftersom spillvärmen annars bara hade åkt ut i avloppet.

Fiskarten heter tilapia, och är en av de mest odlade fisksorterna i världen. Den växer snabbt, är tålig och kan leva på enbart vegetabilisk föda. Målet är att fisken ska utfordras med enbart svenska råvaror.

– Här hoppas vi kunna utnyttja restprodukter från svensk livsmedelsindustri, exempelvis från ölbryggning. Fisken odlas dessutom tillsammans med mikroorganismer och tillsammans blir det som ett självförsörjande system, där mikroorganismerna renar vattnet och samtidigt fungerar som foder för fisken. Hälsan för fisken ökar och det är både ekonomiskt och ekologiskt hållbart, berättar Mattias.

Mattias räknar med att den första fisken ska kunna serveras på restauranger i Örebro redan i februari 2021. Han har redan knutit kontakter med en lokal grossist, men tror att en utmaning är att få svenskarna att vänja sig vid en ny fisksort.

– Potatisen tog ju över hundra år innan vi vande oss vid, men det går snabbare idag att introducera ny mat. Tilapia har vitt, fast kött och smakar lite som abborre, berättar Mattias Djurstedt.

Under våren kommer du att kunna följa Mattias Djurstedts äventyr i Indonesien på Örebro universitets Youtube-kanal.

Text och foto: Anna Lorentzon