Förhandlar om klamydiavaccin med blockbusterpotential: ”Vi har gott hopp”

Sören Andersson och Åke Strid tittar in i kameran.

Sören Andersson och Åke Strid är hoppfulla inför förhandlingarna med Eurocine Vaccines. "Vore roligt om detta kunde bidra till den globala folkhälsan".

Spixia AB, som grundats av två professorer vid Örebro universitet, förhandlar under våren med Eurocine Vaccines om att vidareutveckla sin idé kring ett klamydiavaccin.
– Det finns i dag inget kommersiellt vaccin mot klamydia, så intresset för ett sådant vaccin är potentiellt väldigt stort, säger Sören Andersson, ordförande i Spixia Biotechnology AB.

Spixia Biotechnology AB grundades för tio år sedan av Sören Andersson, professor vid Institutionen för medicinska vetenskaper, och Åke Strid, professor vid Institutionen för naturvetenskap och teknik. Tillsammans hade de lyckats utveckla en unik prototyp av ett klamydiavaccin.

– Forskningen hade lett fram till att vi tyckte det fanns en möjlighet. Vi var ensamma med en idé, som vi kunde patentera, säger Åke Strid, vd för Spixia Biotechnology AB, och fortsätter:

– Det rullade på rätt bra de första fyra-fem åren och egentligen alla vi pratade med var intresserade.  Vi fick ett patent i USA 2014 och i Kina 2015, så då kändes det väldigt bra. Men sedan, när en doktorand med licentiatexamen slutade, den som skulle ersätta visade sig inte vara intresserad och vi samtidigt förlorade forskningsmedel, så tappade vi fart.

”Det är en speciell resa, man får inte låta sig nedslås”

Trots motgångarna fortsatte Sören Andersson och Åke Strid att tro på sitt vaccin och att det har en stor potential.

– Vi har alltid tänkt att det här skulle kunna bli något bra, men det är så mycket som måste klaffa för att man ska kunna ta det vidare till en riktig produkt. Det handlar mycket om tajming och tillfälligheter, det är en speciell resa för att ta sig fram. Man får inte låta sig nedslås, utan inse spelets regler, säger Sören Andersson, ordförande i Spixia Biotechnology AB.

Vad ser ni för samhällsvinster med ert vaccin?

– Det finns i dag inget kommersiellt vaccin mot klamydia, som är en av de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomar som finns. Den är både vanlig i Sverige, men också globalt – så intresset för ett sådant vaccin är potentiellt väldigt stort, säger Sören Andersson.

Klamydia den största anledningen till barnlöshet hos kvinnor

– En annan anledning till att ett vaccin är intressant är de följdsjukdomar som kommer av en klamydiainfektion. Klamydia är den största anledningen till barnlöshet hos kvinnor, vilket får till följd att det blir stora kostnader för samhället, för individer och givetvis även en påfrestande psykologisk tid för de drabbade personerna, säger Åke Strid.

Nu verkar dock vinden ha vänt för Spixia Biotechnology AB. Den svenska vaccinproducenten Eurocine Vaccines visade i höstas intresse av att undersöka möjligheterna att gå vidare med klamydiavaccinet och nyligen tecknade parterna en avsiktsförklaring som ger Eurocine exklusiv förhandlingsrätt med Spixia fram till 30 juni i sommar.

Under våren väntar därmed förhandlingar om att – till slut – ta Sören och Åkes forskningsprototyp vidare i utvecklingen. Enligt Åke Strid vore Eurocine en perfekt partner för Spixia.

– Om man ska lansera ett vaccin så behöver man, förutom den komponent som vi har utvecklat, själva vaccinet, också något som förstärker effekten av vaccinet. Det är en annan typ av komponent, och det är just det som Eurocine kan. Så vi kompletterar varandra. Vi började prata med dem redan för tre år sedan, men då hade de ett annat spår de ville köra i botten först. Nu passade det dem att ta det här vidare.

”Det handlar om ett par miljarder människor”

På grund av hur vanlig klamydia är, bedömer Eurocine att Spixias vaccin har så kallad ”blockbuster”-potential, vilket helt enkelt innebär att efterfrågan är mycket stor.

– Det gäller ju framför allt hela västvärlden, så det handlar om ett par miljarder människor. Det är klart att det kan sälja mycket och det är ju därför Eurocine är intresserade, säger Åke Strid.

Vad har ni för magkänsla inför förhandlingarna?

– Vi är positiva till diskussionerna så här långt, så vi har gott hopp. Vi skulle inte ha möjlighet att ta det här till nästa steg på egen hand, så det är en lättnad på det viset. Sedan är det spännande också, säger Sören Andersson.

Åke och Sören poängterar dock att en avsiktsförklaring inte betyder att affären är i lås – vägen dit är lång.

– Det är flera steg. Det första är att vi får till ett avtal så att vi kan samarbeta konkret. Sedan kommer det djurförsök och tidiga kliniska försök, och då gäller det ju att det fungerar. Det kan ju hända att det som fungerar på en mus inte nödvändigtvis fungerar på en människa. Så då kan det ju ta slut av den anledningen. Det finns egentligen alla möjligheter, allt ifrån att det går åt pipsvängen till att det blir en ”blockbuster”. Man får ta det steg för steg, säger Åke Strid.

– För mig handlar det mest om en vilja att se om det fungerar. Tillfredställelsen i att ha tagit något från idé till färdig produkt, det är en ganska häftig resa. Det skulle även vara roligt om detta kunde bli ett bidrag till den globala folkhälsan, säger Sören Andersson

Text och foto: Jesper Eriksson