”Jag kommer tillbaka med massor av idéer varje gång”

Bilden visar Maria Holm och Jennie Tikkanen som styr en liten robot med i-pad. Läraren Per

Maria Holm och Jennie Tikkanen styr en programmeringsbar robotboll. Kursledaren Per Alnervik tittar på.

Inspirerande, kompetenshöjande och lärorikt – så tycker två av de barnskötare från länet som just nu deltar i en utbildningssatsning för barnskötare vid Örebro universitet.
– Det är en bra mix mellan teori och praktik, jag känner mig jättenöjd, säger Maria Holm som jobbar på Trädgårdens förskola i Kumla.

Jennie Tikkanen och Maria Holm är två av drygt 60 barnskötare i regionen som just nu deltar i uppdragsutbildningen ”Nya tider, ökade krav och förändrade villkor i förskolan”. Utbildningen arrangeras av Örebro universitet Holding AB, Region Örebro Län och Regionalt utvecklingscentrum.

– Idag har vi pratat om digitalisering och också fått prova massa olika digitala verktyg som till exempel robotar, som man kan använda i förskolan. Vi har sådana här bluebot-robotar på vår förskola, men vi har inte riktigt kommit igång med att använda dem än, berättar Jennie Tikkanen, barnskötare på förskolan Giraffen i Karlskoga.

– När jag kommer tillbaka ska vi prova att köra bowling med robotarna, och sedan ska barnen få programmera dem så att de plockar upp skräp. Det kommer de att tycka är jättekul.

Bilden visar två barnskötare som programmerar en liten robot

Jennie Tikkanen och Maria Holm programmerar roboten Bee-bot.

Även på Maria Holms förskola har det köpts in digitala verktyg, som hon nu längtar efter att få använda tillsammans med barnen.

– Varje gång vi har varit här kommer jag tillbaka till min kollega som är förskollärare och har en massa idéer på vad vi kan göra. Nu hoppas jag att vi ska kunna använda förstoringsägget och utforska saker från skogen, säger hon.

Givande gruppdiskussioner

Gruppen träffas en gång i månaden under hela läsåret, och där emellan ska kursdeltagarna läsa litteratur och utföra uppgifter där de provar sina nya kunskaper i praktiken. Vid träffarna får de sedan redovisa vad de har gjort, och det blir diskussioner.

– Just det här att träffa andra som också jobbar i förskolan och dela med sig av sina erfarenheter och idéer är otroligt värdefullt, säger Maria Holm.

Kursen leds av Per Alnervik, som har jobbat som förskollärare och rektor i tjugofem år. Han berättar att varje träff har ett eget tema. Förskolans historia, läroplanen och barnkonventionen är några exempel, och det har även handlat om estetiska lärprocesser och hållbar utveckling. Vissa delar håller han själv i och vid andra tillfällen kopplar han in lärare eller forskare från Örebro universitet.

”Viktig satsning på barnskötare”

Per Alnervik tycker att satsningen på utbildning för just barnskötare är viktig.

– Det görs väldigt mycket idag för förskollärare och det har på många håll satsats väldigt lite på barnskötare och outbildad personal som finns på våra förskolor. De är många, och de har inte alltid verktyg för vad de ska hitta på med barnen. Här är målet är deltagarna ska få med sig olika typer av verktyg som man har i sina händer när man står där mitt i barngruppen, säger han.

Bilden visar Per Alnervik som håller i kursen för barnskötare.

Per Alnervik håller i utbildningen för barnskötare i länet.

Både Maria Holm och Jennie Tikkanen är glada över att de fick frågan från sina arbetsgivare om de ville gå utbildningen.

– Det betyder jättemycket, det känns verkligen att de vill satsa på oss. Jag önskar att det skulle fortsätta längre än ett läsår och att hela arbetslaget fick gå. Jag längtar verkligen till varje träff, säger Jennie Tikkanen.

Tror ni att utbildningen kan inspirera till att plugga vidare?

– Ja, det var någon som pratade idag om att det vore roligt att läsa vidare till förskollärare om det gick att plugga halvtid och fortsätta jobba, säger Maria Holm.

Text och foto: Anna Lorentzon

Uppdragsutbildningen ”Nya tider, ökade krav och förändrade villkor i förskolan” är ett samarbete mellan Örebro universitet Holding AB, Region Örebro Län och Regionalt utvecklingscentrum. Den riktar sig till förskolepersonal som inte är utbildade förskollärare.

Lindesbergs kommun, Ljusnarsbergs kommun, Laxå kommun, Hällefors kommun, Askersunds kommun, Lekebergs kommun och Kumla kommun deltar i utbildningen, liksom Al-Azharskolan och Svenska Kyrkan, Karlskoga församling.

Här kan du läsa mer om Uppdragsutbildningar vid Örebro universitet.