Anders Lindén vinner Örebro läns jämställdhetspris 2021

Anders Lindén med ett diplom och blommor.

"Jag är överraskad, chockad och väldigt hedrad. Det trodde jag aldrig", sa Anders Lindén efter prisceremonin.

Anders Lindén, programansvarig för Högskoleingenjör, Byggteknik vid Örebro universitet, vinner Örebro läns jämställdhetspris 2021. "Anders Lindén har med nytänkande bidragit till stor förändring i en mansdominerad bransch genom att utveckla, förankra och implementera ny kunskap i mötet med studenter" skriver juryn i sin motivering.

Örebro läns jämställdhetspris har instiftats av Länsstyrelsen i Örebro län och Örebro läns jämställdhetsråd. Här kan du läsa mer om jämställdhetspriset.

Han får priset för sitt arbete med att öka jämställdheten inom byggbranschen, vilket bland annat har inneburit att han sett till att jämställdhet skrivits in i kursplanen och numera är en obligatorisk del av utbildningen för alla blivande byggingenjörer vid Örebro universitet.

– Anders arbete är verkligen framgångsrikt, innovativt och har gett stor spridning till fler lärosäten och inom en manligt dominerad bransch. Att genom utbildning förändra attityder är en framgångsfaktor. Det går att åstadkomma förändring med små medel och starkt driv, säger Maria Larsson, ordförande för jämställdhetsrådet och landshövding i Örebro län.

Priset delades ut vid en ceremoni på Örebro slott idag.

– Jag är överraskad, chockad och väldigt hedrad. Det trodde jag aldrig, säger Anders Lindén.

Vad betyder det att vinna?

– Det viktigaste med den här typen av priser är att de skapar uppmärksamhet runt en viktig fråga. Att vara nominerad var hedrande nog, men det är klart att känns jättekul och motiverande att fortsätta det här arbetet nu, säger han.

Här kan du läsa mer om Anders Lindéns arbete för ökad jämställdhet i byggbranschen.

Här finns ett reportage om vad studenterna tycker om att jämställdhet numera är en obligatorisk del av utbildningen till byggingenjör vid Örebro universitet.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Länsstyrelsen i Örebro län.