Studenternas bästa tips: Så lyckas du med digitala studier

En dator där ett digitalt möte pågår. Bredvid datorn står en kaffekopp.

Hitta en vettig arbetsplats och sätt upp bestämda arbetstider som du också följer. Foto: Unsplash.

Ny student och redan trött på att plugga hemifrån? Här bjuder Örebro universitets studenter på sina tio bästa tips för att lyckas med de digitala studierna!

I veckan kom beskedet att studierna vid Örebro universitet i huvudsak kommer att bedrivas digitalt resten av terminen på grund av smittrisken under coronapandemin. Örebro studentkår har därför tagit hjälp av sina medlemmar som delar med sig av sina bästa tips för att klara våren.

1. Sätt upp bestämda arbetstider som du också följer. När du pluggar hemifrån är det viktigt att kunna sätta stopp och säga ”slut för idag”. Se också till att avsätta tid för lunch så att du får en ordentlig paus.

2. Gå en promenad innan dagens första och efter dagens sista föreläsning. Det blir en tydlig markering av arbetsdagens start och slut och skapar en känsla av normalitet. Markaskogen som ligger bakom universitetet är fantastisk för promenader.

Två studenter på promenad i vacker natur.

Dagliga promenader bidrar till en känsla av att du går till och från universitetet. Foto: Jonas Classon.

3. Hitta en vettig arbetsplats. Det är frestande att titta på föreläsningar från sängen eller i soffan, men det är lättare att koncentrera sig om du sitter vid ett bord.

4. Fixa dig så att det känns som att du ska gå till universitetet. Gå inte i pyjamas hela dagen.

En tom "Att göra-lista".

Lista gärna dina mål för dagen och bocka av allt eftersom. Foto: Pixabay.

5. Tänd ljus för att skapa en mysig arbetsmiljö när du sitter och pluggar. Byt gärna miljö ibland för att få variation. Om du bor trångt kan det vara bra att plocka undan pluggsaker när arbetsdagen är slut, så att du slipper se alla grejer.

6. Be att få power point-presentationen innan föreläsningen. På så vis kan du anteckna direkt i presentationen och du riskerar inte att bli avbruten när läraren plötsligt byter bild innan du har skrivit färdigt.

En webkamera.

Att ha på webbkameran är både trevligt för dina föreläsare och kurskamrater och minskar risken för att du ska bli distraherad och börja ägna dig för mycket åt något annat. Foto: Pixabay.

7. Låt webbkameran vara påslagen. Vet du med dig att du har svårt för att låta bli mobilen eller lätt blir distraherad under föreläsningarna är det ett effektivt sätt att skärpa till sig eftersom läraren ser vad du gör.

8. Var inte rädd för att ställa frågor om du inte förstår. Lärarna brukar ha förståelse, även om det innebär att de blir avbrutna. Använd chatten om du tycker att det känns läskigt att ställa frågor rakt ut. Du kan antingen skriva så att alla ser, eller i en privat chatt till läraren.

En student äter nudlar i köket.

Plugga i intervaller och glöm inte att ta paus för lunch och bensträckare. Foto: Jonas Classon.

9. Utnyttja bensträckaren. Gå runt i lägenheten, stretcha, böj på nacken, drick ett glas vatten – eller dansa! När du själv styr din tid, prova att plugga i intervaller. 45 minuter plugg följs av fem minuter paus, och så vidare.

10. Skriv en lista på vad du ska göra under dagen och bocka av eftersom. Och glöm inte att ha lite roligt också. Du kan till exempel ha Zoom-häng med dina kurskamrater – och försök att inte bara prata plugg!

Text: Anna Lorentzon

Fler tips till dig som är student vid Örebro universitet

Redaktionen för Lösnummer har satt ihop en färsk guide till dig som är ny – eller gammal – student vid Örebro universitet. I Studentguiden VT21 hittar du fler användbara tips!

Lösnummer är Örebro studentkårs fristående tidning som har funnits sedan 1966.

Örebro studentkårs uppdrag är att bedriva utbildningsbevakning och sociala aktiviteter för att förbättra alla studenters studietid. Här kan du läsa mer om och engagera dig i Örebro studentkår.

Här hittar du fler tips som underlättar vid digital undervisning.