Studentsuccén – halva personalstyrkan består av studentkonsulter

Lisa Jansson, Nils Färnsveden och Alfred Elfving.

Studenterna Lisa Jansson, Nils Färnsveden och Alfred Elfving utvecklar Maskinförrådets och Contrls verksamheter.

När syskonbolagen Maskinförrådet och Contrl insåg att de behövde bli fler för att fortsätta utvecklas och växa, vände de sig till Örebro universitet och Studentuppdrag. I dag består halva personalstyrkan av studentkonsulter.
– Studenterna har bidragit med andra infallsvinklar, det har varit ett väldigt bra samarbete, säger Marcus Eriksson, vd.

Maskinförrådet har funnits sedan 2006 och jobbar med att hyra ut maskiner och verktyg, samt driva en butik i Örebro. För att ta nästa steg i utvecklingen valde ägaren och vd:n Marcus Eriksson att dela upp bolaget i två under sommaren 2020 genom att bilda Contrl. Contrl fungerar som ett stöd till Maskinförrådet och arbetar med utveckling av system, hemsidor, appar, grafisk design med mera.

– Jag insåg snabbt att vi behövde bli fler och få in olika typer av kompetenser. Jag kände till att Egeryds hade använt sig av studenter tidigare, så jag gick in på oru.se och började leta runt och hittade Studentuppdrag, säger Marcus Eriksson.

Studentuppdrag drivs inom Örebro universitet Holding AB och erbjuder studenter avlönade extrajobb som knyter an till deras utbildning, genom att matcha dem mot arbetsgivare.

Marcus Eriksson tog kontakt och i november började den första studentkonsulten. Därefter följde en till studentkonsult i december och ytterligare en i januari. Därmed utgör studenterna i dag halva personalstyrkan.

”Verkade nästan för bra för att vara sant”

Alfred Elfving, som läser sista terminen till civilingenjör i datateknik, fick uppdraget att bygga Maskinförrådets hemsida.

– Att få komma in på ett arbete och jobba i ett team med människor man inte känner sedan tidigare, det är en väldigt viktig erfarenhet som man verkligen vill ha och som man inte riktigt på samma sätt får på universitetet. Det passar perfekt så här innan examen och är verkligen något jag rekommenderar andra studenter att göra, säger Alfred Elfving och fortsätter:

– När jag läste igenom avtalet i början så tyckte jag nästan att det verkade för bra för att vara sant. Allting har fungerat galant och varit på mina villkor, så de här studentuppdragen är verkligen uppbyggda för studenterna.

En av de andra studentkonsulterna, Lisa Jansson som läser sista terminen på Systemvetenskapliga programmet, arbetar med UX-design inom Contrl. Det innebär att hon designar prototyper av hemsidor och mobilapplikationer, som sedan ska fungera som mallar för dem som utvecklar och programmerar. Målet är att produkten ska bli enhetlig, snygg och inte minst användarvänlig.

”Förvånad över hur mycket ansvar jag har fått ta”

– Jag har fått göra många UX-designjobb åt olika bolag inom Egerydskoncernen. Jag är förvånad över hur mycket ansvar jag har fått ta. Jag får följa med på kundmöten, diskutera hur kundens hemsida ska se ut eller vad deras system ska göra. Sedan får jag samla ihop idéerna, skapa en design och hålla dialog med kunden under utvecklingen. Det är superkul att få det ansvaret, säger Lisa Jansson.

Arbetet har varit så lyckat att Lisa Jansson känner att hon redan nu kan ha hittat sin framtida yrkeskarriär.

– Ja, absolut. Jag hade tidigare tänkt på att UX-design var något jag tyckte var väldigt roligt. Det är häftigt att redan innan examen få jobba med något som kan bli min titel efter examen. Det är inte många som får den möjligheten, säger Lisa Jansson.

Den tredje studenten, Nils Färnsveden som läst Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning film, har arbetat med film åt Maskinförrådet och Contrl.

Marcus Eriksson.

"Studentuppdrag är väldigt flexibelt och lyhört och försöker alltid hitta den student som kommer att göra det bästa jobbet", säger Marcus Eriksson, vd för Maskinförrådet och Contrl.

”Har betytt att vi har kunnat leverera mer mot våra kunder”

För Marcus Eriksson är samarbetet med universitetet och Studentuppdrag långsiktigt.

– Det blir lite lugnare nu under sommaren, men sedan drar vi i gång med nya projekt till hösten igen, säger han och avslutar:

– För oss har det här betytt att vi har kunnat leverera mer mot våra kunder, både i tid och kvalitet. Studenterna har också bidragit med andra infallsvinklar till vissa problem. Det har varit ett väldigt bra samarbete. Studentuppdrag är väldigt flexibelt och lyhört och försöker alltid hitta den student som kommer att göra det bästa jobbet.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Nils Färnsveden och Privat