Doktorand i Silicon Valley: ”Diskuterar samarbete mellan Stanford och Örebro universitet”

Ravi Chadalavada på plats framför HP-garaget i Palo Alto. Där grundades företaget Hewlett-Packard (HP) och platsen brukar också räknas som hela Silicon Valleys födelseplats.

Den innovativa doktoranden Ravi Chadalavada fick chansen att delta på ett inkubatorprogram i Silicon Valley. Under resan har han mött många potentiella investerare och samarbetsparters. Han för även diskussioner med Stanford University om ett samarbete med Örebro universitet.
– Framstegen har varit fenomenala, säger han.

Ravi Chadalavada, doktorand inom datavetenskap vid Örebro universitet, har tillsammans med ett forskarteam utvecklat innovationen QT-PIE, där artificiell intelligens kombineras med ögonspårning.

Under resans gång har han stöttats av Örebro universitets innovationskontor och fick genom det samarbetet – och med finansiering från Vinnova - möjlighet att delta på ett inkubatorprogram som drivs av Nordic Innovation House i Silicon Valley.

”Tror att den här platsen har en inneboende kraft”

Tanken med programmet är att stötta startups och projekt sprungna ur forskning.

– Jag känner verkligen att vi har kommit långt sedan oktober, då programmet började. Framstegen har varit fenomenala, särskilt under de senaste tre veckorna i Palo Alto – i hjärtat av Silicon Valley, säger Ravi Chadalavada.

Att få komma till Silicon Valley, som gjort sig känt som grogrunden för världskända techbolag som Apple, Google och Facebook, har varit en dröm, berättar han.

– Jag har hört mycket om Silicon Valley-tänket och läst många böcker om det ända sedan jag gick i gymnasiet. Det var fantastiskt att uppleva det personligen. Jag tror verkligen att den här platsen har en inneboende kraft och att det återspeglas i varje person du möter här.

Har träffat många potentiella investerare och samarbetspartners

Ravi Chadalavada testar just nu en tillämpning av innovationen QT-PIE, nämligen som ett beslutsstöd till läkare som ska bedöma om en patient är lämplig i trafiken eller inte. Han berättar att han har fått bra respons på projektet under Silicon Valley-besöket, och att det finns intresse hos aktörer som Stanford University att knyta närmare band till Örebro universitet.

– QT-PIE har mottagits mycket bättre än väntat, måste jag säga. Jag arrangerade många möten med potentiella samarbetspartners och investerare och vi fick bra feedback. Vi har en pågående diskussion med Stanford University, DMV (USA:s motsvarighet till Trafikverket) och Veteran Affairs om att etablera ett samarbete med Örebro universitet och QT-PIE, säger Ravi Chadalavada.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Ravi Chadalavada